Στα εγκαίνια της έκθεσης του Δημήτρη Τζαμουράνη «The wing beat of a butterfly» στη γκαλερί Σκουφά!
Η γκαλερί Σκουφά εγκαινίασε μία νέα συνεργασία με τον διεθνή Έλληνα εικαστικό Δημήτρη Τζαμουράνη, παρουσιάζοντας την ατομική του έκθεση με τίτλο «The wing beat of a butterfly», η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Απριλίου 2022. Η έκθεση περιλαμβάνει 17 ελαιογραφίες σε καμβά, ξύλο και χαλκό, τα περισσότερα έργα δουλεμένα την τελευταία διετία.
Ο τίτλος της έκθεσης αναφέρεται στο αποκαλούμενο «φαινόμενο της πεταλούδας», μία ποιητική μεταφορά στη θεωρία του χάους, ένα φαινόμενο μη γραμμικής δυναμικής το οποίο εκδηλώνεται στο γεγονός ότι δεν είναι προβλέψιμο πόσο αυθαίρετα μικρές αλλαγές στις αρχικές συνθήκες ενός συστήματος θα επηρεάσουν την ανάπτυξη του, μακροπρόθεσμα.
Εμπνευστής αυτού του φαινομένου ήταν ο μετεωρολόγος Edward N. Lorenz, ο οποίος για να περιγράψει τις απρόβλεπτες μεταβολές του καιρού είπε «Μπορεί το χτύπημα των φτερών μιας πεταλούδας στη Βραζιλία να προκαλέσει ανεμοστρόβιλο στο Τέξας;»
Ενόψει της προοδευτικής κοινωνίας μας, έχουμε την εντύπωση ότι η ανθρωπότητα είναι σε θέση να ελέγξει και να κατευθύνει όλες τις διαδικασίες ζωής με τεχνικά μέσα.
Σε περιόδους κρίσης όπως η σημερινή, πρέπει να μάθουμε ότι μας κυριαρχούν χαοτικά συστήματα πέρα από τον έλεγχό μας. Αυτή η συνειδητοποίηση, η οποία στην πραγματικότητα δεν είναι νέα, καθώς και η σχετική απώλεια ασφάλειας μας ρίχνει σε παραλυτικές, μερικές φορές ψυχωτικές καταστάσεις.
Συχνά αναζητούμε θεραπεία και παρηγοριά από αυτές τις συνθήκες, αν μη τι άλλο στη φύση, όσο πιο ανέγγιχτη, τόσο πιο αποτελεσματική. Εκεί αναγνωρίζουμε το ανεξέλεγκτο χάος ως μια ανώτερη, θεϊκή τάξη, απελευθερωμένοι από το βάρος του άνισου αγώνα.
Τα ζωγραφικά έργα του Δημήτρη Τζαμουράνη, κινούμενα μεταξύ λυρικού φωτορεαλισμού και χρωματικού εξπρεσιονισμού, έχουν σαν αφετηρία θεατρικές σκηνές που στήνει στο στούντιο του, υπό την μορφή workshop και πρωταγωνιστές του είναι πρόσωπα από το οικείο περιβάλλον του. Οι συμμετέχοντες/συμμετέχουσες αναλαμβάνουν ρόλους, συχνά δανεισμένους από την ουμανιστική εικονογραφία, όπως του Andrea Mantegna και του Diego Velazquez.
Με αυτή την στρατηγική ο καλλιτέχνης μετουσιώνει ηθικές και πολιτισμικές αξίες του παρελθόντος που έχουν αποτυπωθεί στη συλλογική μας συνείδηση, στο σύγχρονο πολιτικό και πολιτισμικό πλαίσιο.
Όμως η ζωγραφική του Δημήτρη Τζαμουράνη δεν αναπαριστά μέσα από την κλασική της δομή, την φερόμενη σύγχρονη «χρυσή εποχή» μιας κοινωνίας με μοναχικούς και συχνά καταθλιπτικούς νάρκισσους. Μαρτυρεί μάλλον την απελπισμένη στάση της ζωγραφικής απέναντι στην απώλεια αυτών των αξιών.
Φωτογραφίες: Studio Panoulis