"Θεατρικά Βραβεία Κοινού 2016"από το Αθηνόραμα: Η λαμπερή τελετή απονομής και οι μεγάλοι νικητές
40 χρόνια θεατρικής ιστορίας της Αθήνας χώρεσαν σε 180 λεπτά, προχθές το βράδυ στην κατάμεστη αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών όπου έγινε η τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού 2016 από το Αθηνόραμα.
Ένα θεατρικό ταξίδι που κάθε του σταθμός ήταν και μια παράσταση η οποία άφησε εποχή, έζησαν οι 1200 προσκεκλημένοι στην τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων 2016 από το Αθηνόραμα που έγινε στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής. Ήταν οι παραστάσεις που ξεχώρισαν, για διαφορετικούς λόγους η κάθε μια, από το 1976, γενέθλια χρονιά του Αθηνοράματος μέχρι φέτος που ο μοναδικός οδηγός πόλης της Αθήνας έκλεισε τα πρώτα του σαράντα χρόνια. Παραστάσεις που ξεχώρισαν γιατί αποτύπωσαν με συγκλονιστικό τρόπο τη νεοελληνική πραγματικότητα, όπως το «Χάσαμε τη Θεία. Στοπ» του 1976, γιατί απενοχοποίησαν τη φάρσα όπως έκανε ο Μίνως Βολανάκης το 1984 με τον αποκαλυπτικό τρόπο που ανέβασε Φεϊντό, γιατί σφράγισαν μια μεγάλη πορεία με τον καλύτερο τρόπο όπως ο «Ήχος του όπλου», η τελευταία σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν (1987), γιατί μας σύστησαν μια νέα αισθητική, άγρια και γοητευτική όπως το «Στο βάθος κτήνος» του Γιάννη Κακλέα το 1989, γιατί μας πρωτογνώρισαν ένα είδος θεάτρου που εξελίχθηκε σε σημαντική τάση όπως το «Shopping and Fucking» που ανέβασε ο Θωμάς Μοσχόπουλος στο Αμόρε το 1997, γιατί μας χάρισαν αλησμόνητες ερμηνείες όπως η Λυδία Κονιόρδου με τη «Φόνισσα» το 1998 ή γιατί μας έδωσαν μια νέα αναπάντεχη και συναρπαστική ανάγνωση σε σχεδόν παρεξηγημένα έργα, όπως η «Γκόλφω» του Νίκου Καραθάνου το 2012. Τα έργα επέλεξε μετά από πολύ κόπο και χρόνο ανάμεσα σε χιλιάδες η έμπειρη θεατρική συντακτική ομάδα του Αθηνοράματος αλλά και οι σημαντικότεροι Έλληνες σκηνοθέτες οι οποίοι ανταποκρίθηκαν πρόθυμα στο κάλεσμα του Αθηνοράματος να συνεισφέρουν με την άποψη τους για τις κορυφαίες θεατρικές παραστάσεις των τελευταίων 40 χρόνων.
Απόλυτος πρωταγωνιστής της βραδιάς, ήταν ένας θεατράνθρωπος ο οποίος άρχισε την σκηνοθετική του καριέρα την ίδια χρονιά που πρωτοκυκλοφόρησε το Αθηνόραμα. Ο Σταμάτης Φασουλής, πέρα από την αδιαμφισβήτητη δημιουργική του αξία, είναι ένας από τους κορυφαίους (αν όχι ο κορυφαίος) γνώστες του ελληνικού θεάτρου και το απέδειξε περίτρανα ως «ξεναγός» όλων αυτών των θεατρικών χρόνων με τα εύστοχα, «από καρδιάς» και ουσιώδη σχόλια του για κάθε παράσταση. Δίπλα του η Σμαράγδα Καρύδη, με εντυπωσιακή παρουσία και πηγαίο χιούμορ μας έβαλε με τον καλύτερο τρόπο στην γενικότερη ατμόσφαιρα κάθε εποχής του ταξιδιού, συντονίζοντας παράλληλα τη διαδικασία μιας τελετής όπου δόθηκαν συνολικά 24 βραβεία.
Με φόντο το πολυσυλλεκτικό και πολυεπίπεδο σκηνικό του Μανώλη Παντελιδάκη οι δυο παρουσιαστές έπαιξαν ένα απολαυστικό «πινγκ-πονγκ» ανάμεσα στα ιστορικά γεγονότα της περιόδου και τις αθηναϊκές θεατρικές παραστάσεις, για τις περισσότερες από τις οποίες ο Σταμάτης, είχε μια παρασκηνιακή εμπειρία να διηγηθεί. Όπως την ατάκα της Έλλης Λαμπέτη «πάιζω με έναν ερασιτέχνη!» για τον… Μάνο Κατράκη ή την ιστορία με τη βρετανική οντισιόν της Αλίκης Βουγιουκλάκη για την «Εβίτα».
Στην έναρξη της βραδιάς το λόγο πήρε ο εκδότης του Αθηνοράματος, Δημήτρης Ηλιόπουλος ο οποίος τόνισε πως «στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε είναι σημαντικό να στηρίζουμε το θέατρο και όλους τους ανθρώπους που βάζουν την ψυχή τους στην υπηρεσία της πολιτιστικής μας ανάτασης».
Όλοι οι βραβευμένοι ευχήθηκαν «χρόνια πολλά» στο Αθηνόραμα και δεν παρέλειψαν να τονίσουν πως η σημασία αυτών των βραβείων είναι το ότι τα απονέμει το κοινό. Όπως η Αμαλία Μουτούση που δήλωσε πως «Μετά από 35 χρόνιας που είμαι στο θέατρο, το κριτήριό μου για το αν μια παράσταση ή μια ερμηνεία είναι καλή είναι το κατά πόσο αφήνει χώρο ώστε να αναπτυχθεί και να βαθύνει και να καλλιεργηθεί η σχέση του θεατή με τον ηθοποιό». Ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, παίρνοντας αφορμή από το φετινό κόνσεπτ της τελετής δήλωσε πως «Το θέατρο είναι ένα, είναι ενιαίο, μας περιλαμβάνει και μας υπερβαίνει και σε αυτούς τους χαλεπούς καιρούς νιώθω ιδιαίτερα τυχερός, που σε αυτή τη χώρα, δραστηριοποιούμαι σε έναν τομέα που κρατάει τόσο γερά και που ΄΄ζηλεύω΄΄ παραστάσεις». Ενώ ο Σταμάτης Κραουνάκης, μέσα από το video που έστειλε καθώς δεν μπόρεσε να παρευρεθεί στην τελετή, ευχήθηκε «όλα τα καλά και το θέατρο μας να προχωράει με μεγάλες ερμηνείες και μεγάλες παραστάσεις».
ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ
ΒΡΑΒΕΙΟ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: «Το κουκλόσπιτο»
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: «Ο Θεός της Σφαγής»
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: «Άγριος Σπόρος»
ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης («Ο Θεός της Σφαγής»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ιβάν Τσουλάτζε («Έγκλημα και Τιμωρία»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Ελένη Σκότη («Άγριος Σπόρος»)
ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΡΟΛΟΥ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Τάκης Σπυριδάκης («Άγριος Σπόρος»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος («Ο Θεός της Σφαγής»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Τάσος Ιορδανίδης («Έγκλημα και Τιμωρία»)
ΒΡΑΒΕΙΟ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΡΟΛΟΥ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Αμαλία Μουτούση («Το Κουκλόσπιτο»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Εβελίνα Παπούλια («Victor Victoria»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Μαρία Καβογιάννη («Θεέ μου, τι σου κάναμε;»)
ΒΡΑΒΕΙΟ ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΙΑΣ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Μανώλης Παντελιδάκης («Victor Victoria»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Σταύρος Λίτινας («Έγκλημα και Τιμωρία»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Εύα Μανιδάκη («Ριχάρδος Γ’»)
ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΝΔΥΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Απόλλων Παπαθεοχάρης («Victor Victoria»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Άγγελος Μέντης («Το Κουκλόσπιτο»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Αναστασία Αρσένη («Άννα Καρένινα»)
ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Δημοσθένης Γρίβας («Ριχάρδος Γ’»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Σταμάτης Κραουνάκης («Τα Παιδιά Ενός Κατώτερου Θεού»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Nalyssa Green («Ο Θάνατος του Εμποράκου»)
ΒΡΑΒΕΙΟ ΦΩΤΙΣΜΟΥ
1Ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Γιώργος Τέλλος («Victor Victoria»)
2ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Λευτέρης Παυλόπουλος («Ριχάρδος Γ’»)
3ο ΒΡΑΒΕΙΟ: Κατερίνα Μαραγκουδάκη («Το Κουκλόσπιτο»)
Φωτογραφίες: Studio Panoulis