Πως θα αντιμετωπίσουμε τις Ξαφνικές Αλλαγές που ζούμε λόγω της διάδοσης του Κορωνοϊού!

13/03/2020 • MAKE

Η Τζίνα Θανοπούλου, Συμβουλευτική Ψυχολόγος, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, μας αναλύει πως μπορούμε να καλλιεργήσουμε καλύτερους τρόπους Αντιμετώπισης ξαφνικών Αλλαγών, Δοκιμασιών, Ασθενειών όπως η διάδοση του Κορωνοϊού χωρίς πανικό, με ψυχραιμία και με σωστή Συναισθηματικής Νοημοσύνης.

Τι είναι Συναισθηματική Νοημοσύνη, E.Q. ;
Η Συναισθηματική Νοημοσύνη από την Παιδική ηλικία, Εφηβεία & Ενηλικίωση περιγράφεται ως η ικανότητα των ανθρώπων:
Να Αναγνωρίζουν τα Συναισθήματα τους, αλλά και αυτά των άλλων, (Ενσυναίσθηση & Επικοινωνία).
Να κάνουν Διάκριση μεταξύ διαφορετικών Συναισθημάτων που βιώνουν, (Ωριμότητα & Διάκριση).
Να χρησιμοποιούν την Συναισθηματική Πληροφόρηση ως Οδηγό Σκέψης & Συμπεριφοράς. (Ευελιξία, Ψυχραιμία, Ισορροπία).
Η Καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, EQ εκφράζει την Ικανότητα του ατόμου :
Να κατανοεί δεδομένες Εξωτερικές, Κοινωνικές Συνθήκες (Κατανόηση)
Να αντιλαμβάνεται τη Ψυχολογική του Κατάσταση και Διάθεση & των άλλων (Ενσυναίσθηση),
Να προσαρμόζεται σε καινούργιες, δύσκολες & διαφορετικές Κοινωνικές, Προσωπικές & Διαπροσωπικές Συνθήκες & Δοκιμασίες, (Προσαρμοστικότητα & Ψυχραιμία)
Να υιοθετεί αποτελεσματικούς Τρόπους Επικοινωνίας, Συμπεριφοράς & Προόδου. (Ευελιξία)


«Τελικά δεν έχει τόση σημασία τι έχεις κάνει για τα παιδιά σου, αλλά τι βλέπουν να κάνεις εσύ & τι έχεις μάθεις στα ίδια να κάνουν για τον εαυτό τους» Ann Landers
Έτσι βλέπουμε ξεκάθαρα ότι τα Παιδιά αλλά και οι Ενήλικες που έχουν μεγαλώσει σε περιβάλλον, αλλά και με αρχές Συναισθηματικής Νοημοσύνης, είναι πιο καλά προετοιμασμένα και «οχυρωμένα».
Τα χαρακτηριστικά E.Q. Συναισθηματικής Νοημοσύνης, είναι αυτά θα τα βοηθήσουν να αντιμετωπίζουν δοκιμασίες, δυσκολίες, ξαφνικά γεγονότα, ακόμα και απώλειες και ασθένειες.

Α. Μερικά από τα χαρακτηριστικά E.Q. είναι :
Ψυχραιμία, Ηρεμία, Ευελιξία & Αποτελεσματικότητα:
Για την αντιμετώπιση των Δοκιμασιών, Δυσκολιών της ζωής.
Είναι Κλειδιά για την αντιμετώπιση του Άγχους & του Πανικού!
Είναι δείγματα Ωριμότητας, Επιτυχίας & Ισορροπίας για τα παιδιά αλλά και για τους ενήλικες!
Είναι απαραίτητα για τη διατήρηση του αισθήματος της Ασφάλειας, Σταθερότητας & Βεβαιότητας!
Είναι απαραίτητα για την Αποδοχή των Προκλήσεων, Δοκιμασιών, Αλλαγών για Εξέλιξη όπως: Ξαφνικές Ασθένειες, Απώλειες, Αλλαγές Συνθηκών Ζωής, Εξωτερικές, Κοινωνικές, Οικονομικές & Οικογενειακές Κρίσεις & Προβλήματα, Μετακινήσεις κλπ
Β. Βασικές Ικανότητές E.Q. είναι η αντιμετώπιση των Δοκιμασιών, Δυσκολιών της ζωής με Ψυχραιμία, Ευελιξία & Αποτελεσματικότητα


Με ποιο τρόπο μπορούμε να έχουμε αποτελεσματική αντιμετώπιση του Κινδύνου, του Πανικού & των Αλλαγών:
1. Έγκαιρη & σωστή Διάγνωση , Πάντα με Ψυχραιμία
2.Σωστή Επιστημονική Αντιμετώπιση από Εξειδικευμένους Επαγγελματίες Γιατρούς, Ψυχολόγους, Επιστήμονες!
3.Ψυχολογική Υποστήριξη Συμβουλευτική “Talk & Counseling Therapy”
4. Σωματική & Ψυχολογική Φροντίδα του Εαυτού, Παιδιών & Ευπαθών ομάδων, πχ. Ηλικιωμένων, Ευαίσθητων ατόμων κτλ (με Σωστή Φαρμακευτική Αγωγή αν είναι απαραίτητη, σωστή διατροφή, Άσκηση, Ενασχόληση με δραστηριότητες στη Φύση, Τέχνες, Διάβασμα κλπ)
5.Αξιολόγηση των Προτεραιοτήτων μας για να έχουμε Ψυχική & Σωματική Υγεία, Ηρεμία & Σιγουριά, με την χρήση Calming Stress Reduction Techniques εμπνευσμένο από το Relaxation Response του Dr. Robert Benson το οποίο περιλαμβάνει Mindfulness, Ενσυνειδητότητα, Διαλογισμό, Relaxation, Γιόγκα, Deep Breathing, Visualization, Θετική Απεικόνιση, Προσευχή, Βαθιά Χαλάρωση κλπ
Πηγή έρευνας της Dr. Ann Epstein, Harvard Medical School Medical Report Special Health Report Coping with Anxiety & Stress


10 Τρόποι/ Κλειδιά για να ενισχύσετε τη Συναισθηματική Νοημοσύνη, E.Q. των Παιδιών & Εφήβων σας & τη δική σας όταν αντιμετωπίζετε κρίσεις χωρίς πανικό, αλλά με ψυχραιμία και τη χρήση της συναισθηματικής νοημοσύνης όταν αντιμετωπίζετε Κρίσεις/Δοκιμασίες: είναι όταν εσείς πρώτα την καλλιεργήσετε στον εαυτό σας, σαν Γονείς.
1.Κινηθείτε άμεσα, με ψυχραιμία και σωστή Ιατρική & Ψυχολογική Πρόληψη & Αντιμετώπιση !
2. Εμπνεύστε τα παιδιά σας να αναγνωρίσουν & να αποδεχτούν τα Συμπτώματα & τα Συναισθήματα τους, αλλά και να τους προτείνετε Θεραπευτικές Μεθόδους ! (αφού εσείς αναγνωρίσετε τα δικά σας σαν γονείς)
3. Μάθετε τα παιδιά σας να εξασκηθούν στον αυτοέλεγχο, (αφού εσείς εξασκηθείτε στο δικό σας!)
4. Διδάξετε στα παιδιά να αποδέχονται τις αλλαγές ακόμα και τις δοκιμασίες.
5. Καλλιεργήστε στα παιδιά σας Επικοινωνιακές Δεξιότητες, να αναπτύξουν καλές σχέσεις! (αφού εσείς πρώτα τις καλλιεργήσετε στον εαυτό σας & γίνεται είστε Θετικό Παράδειγμα!)
6. Εμπνεύστε στα παιδιά σας να καλλιεργήσουν ένα ουσιαστικό Στόχο Ζωής! (αφού εσείς έχετε ανακαλύψει & καλλιεργήσει ένα σημαντικό, ουσιαστικό στόχο στη ζωή σας!!! )
7. Μάθετε στα παιδιά να συμφιλιωθούν με την αποτυχία & δοκιμασία, (αφού εσείς έχετε συμφιλιωθεί με αυτές & να τις δείτε σαν Δώρα/Μαθήματα Ζωής)
8. Διδάξτε τα παιδιά σας να εξασκηθούν στην Αυτογνωσία (αφού εσείς την έχετε κατακτήσει)!
9. Εμπνεύστε τα παιδιά σας να δεσμεύονται στην προσπάθεια τους, (αφού εσείς πρώτα έχετε δεσμευτεί!)
10. Καλλιεργήστε στα παιδιά σας να λαμβάνουν Μηνύματα Ανατροφοδότησης και Εξέλιξης από το περιβάλλον τους ! (αφού εσείς πρώτα τα έχετε λάβει!)


Tips για Πρόληψη λόγω Corona Various:
-Ας παραμείνουμε ήρεμοι και in controlκαι να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση με Ψυχραιμία. Το χειρότερο απ’ όλα είναι ο Πανικός που μας αναγκάζει να μην σκεφτόμαστε λογικά και να παίρνουμε λάθος αποφάσεις που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο εμάς και τους αγαπημένους μας. Επίσης το άγχος, η παραπληροφόρηση και η ταραχή από το πανικό μας ρίχνουν το ανοσοποιητικό σύστημα και γινόμαστε πιο επιρρεπής στο ιό.
-Ας αποκτήσουμε τη σωστή πληροφόρηση από έγκυρες επιστημονικές πηγές. Για την αντιμετώπιση καλό είναι να πληροφορούμαστε όσο χρειάζεται, αλλά όχι υπερβολές. Ας σταματήσουμε την συνεχή εμμονική πληροφόρηση από τα ειδήσεις, ανεπιβεβαίωτες φήμες και πληροφορίες και το διαδίκτυο που ταράζει την Ψυχραιμία και την Ηρεμία μας. Αν ακολουθήσουμε τα κατάλληλα βήματα που αναφέρθηκαν και έτσι μόνο θα είμαστε προστατευμένοι. Το να ακούμε συνεχώς ειδήσεις και να πανικοβαλλόμαστε δεν μας κάνει καλό στη ψυχική και σωματική μας υγεία. Σε αυτή τη περίπτωση βοηθάνε πολύ οι ασκήσεις Mindfulness, Ενσυνειδητότητας, Διαλογισμός, Θετική Απεικόνιση, καλός Ύπνος, Υγιεινή Διατροφή, άσκηση στη Φύση, Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία, Συμβουλευτική.
– Έχετε υπόψη σας οτι ο Πανικός και το Άγχος βασίζεται στην Αβεβαιότητα, όπως αναφέρει Dr. Catherine Belling του Πανεπιστημίου Northwestern και Αμερικανικού Συστήματος Υγείας.Ο ανεξέλικτος πανικός, αγχος και στρες δημιουργεί μεγαλύτερα προβλήματα στη διάδοση του ιού. Έχει αποδεχτεί ότι όσο περισσότερο άγχος έχουμε, τόσο περισσότερο γινόμαστε πιο επιρρεπής και ευάλωτοι στο να νοσήσουμε και το ανοσοποιητικό μας σύστημα γίνεται πιο αδύναμο.
-Ας απολυμαίνουμε τα χέρια σας και τις επιφάνειες που πιάνουμε συχνά, όπως: κομπιούτερ, κινητό, μολύβια, πόμολα,βρύσες, τουαλέτες κλπ . Η καθαριότητα και η απολύμανση είναι το ΠΑΝ.
-Ας καθίσουμε στο σπίτι μας αν αισθανόμαστε άρρωστοι χωρίς κάποια διάγνωση με αυτό τον τρόπο προστατεύουμε τον εαυτό σας, τα παιδιά σας και τους άλλους.
-Ας αποφύγουμε χώρους με πολύ κόσμο αεροδρόμια, εστιατόρια, χώρους ψυχαγωγίας, κινηματογράφους, συνέδρια κλπ Εάν θέλουμε να βρεθούμε με φίλους μπορούμε να οργανώσουμε εξωτερικές δραστηριότητες στη Φύση.
-Ας βήξουμε με το αγκώνα ή τον ώμο και ας απομακρυνθούμε από ανθρώπους που βήχουν συχνά.
-Αν έχουμε συμπτώματα πυρετού και ξερού βήχα, πόνο στο σώμα ας καθίσουμε στο σπίτι και ας καλέσουμε το προσωπικό γιατρό μας και να μην πάμε κατευθείαν στο Νοσοκομείο.
-Να πίνουμε πολύ νερό και να κρατάτε τον οργανισμό σας ενυδατωμένο.
-Ας θυμηθούμε ότι αν είμαστε άτομα υψηλού κινδύνου και μεγάλης ηλικίας ακόμα και αν αρρωστήσουμε μπορούμε να θεραπευτούμε πλήρως.
-Να ενημερωνόμαστε συχνά από ειδικούς γιατρούς χωρίς να πανικοβαλλόμαστε και να έχουμε έμμονες.
-Να ξεκουραζόμαστε, να χαλαρώνουμε να τρώμε υγιεινά και να κοιμάστε αρκετά.


Τι να μην κάνουμε:
-Μη χαιρετάμε δια χειραψία, αντί γιαυτό χαμογελάτε.
-Μην ανταλλάσσουμε φιλιά.
-Μη τρώμε αυτή την εποχή από μπουφέ.
-Μη μοιραζόμαστε μάσκες με άλλους και να είμαστε προσεκτικοί στη χρήση της δικιάς μάσκας γιατί συχνά γίνεται πηγή συσσώρευσης μικροβίων.
-Να μην επισκεπτόμαστε Νοσοκομεία, Οίκους Ευγηρίας.

 Τζίνα Θανοπούλου: Ed.M., M.A. Συμβουλευτική Ψυχολόγος- Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons