Πέντε υγιεινές τροφές που μπορούν να ενισχύσουν τη γονιμότητά σας!

12/04/2021 • MAKE

Από τον Μαιευτήρα γυναικολόγο, Κωνσταντίνο Κωσταρά. Τα θέματα εξωσωματικής γονιμοποίησης, γυναικολογίας, ενδοσκοπικής χειρουργικής όπως επίσης και της παθολογίας της κυήσεως, είναι τα περιστατικά που συνήθως αντιμετωπίζει.

Ο Κωνσταντίνος Κωσταράς, μαιευτήρας-γυναικολόγος, ειδικευμένος στην υποβοηθούμενη αναπαραγωγή και στην ενδοσκοπική χειρουργική, και Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, εξηγεί στο Fay’s Control ποιες είναι οι πέντε τροφές που μπορούν να ενισχύσουν τη γονιμότητα μας. Μερικές αλλαγές στην διατροφή και τον τρόπο ζωής μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση της γονιμότητας. Η κατανάλωση συγκεκριμένων ομάδων τροφίμων και η αποφυγή άλλων, συνδέεται με υψηλότερα ποσοστά επίτευξης της εγκυμοσύνης.

1) Φρούτα και λαχανικά: Αποτελούν τη βάση μιας υγιεινής διατροφής, συνεπώς δεν αποτελεί έκπληξη το πόσο σημαντική θεωρείται η καταναλωσή τους. Το φυλλικό οξύ είναι ένα από τα ισχυρότερα αντιοξειδωτικά που εμπεριέχουν καθώς σύμφωνα με μελέτες η αυξημένη πρόσληψη φυλλικού οξέος συνδέεται με ταχύτερους ρυθμούς εμφύτευσης του εμβρύου. Το σπανάκι αξίζει να προστεθεί στο πρόγραμμα διατροφής πριν την εγκυμοσύνη καθώς διαθέτει σημαντική ποσότητα σε βιταμίνη C, σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο και φυλλικό οξύ. Τα επαρκή επίπεδα σιδήρου είναι ζωτικής σημασίας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, αλλά και πριν από αυτή. Η βιταμίνη C αποτελεί βασικό θρεπτικό συστατικό που βοηθά το σώμα στην απορρόφηση του σιδήρου. Πηγές βιταμίνης C είναι και τα πορτοκάλια, το μπρόκολο και οι πιπεριές. Η βιταμίνη C συνιστάται και ως χρήσιμο θρεπτικό συστατικό και για τους άνδρες, καθώς προστατεύει το σπέρμα από το οξειδωτικό στρες, μια συνηθισμένη αιτία της ανδρικής υπογονιμότητας.


2) Υδατάνθακες: Οι κατανάλωση υδατανθράκων μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της γονιμότητας. Ωστόσο, καλό είναι να αποφεύγονται οι μεγάλες ποσότητες επεξεργασμένων υδατανθράκων, όπως για παράδειγμα ζαχαρούχων τροφίμων, κέικ, μπισκότων, ανθρακούχων ποτών και φαγητών όπως το λευκό ρύζι, τα ζυμαρικά και το λευκό ψωμί, καθώς μπορούν να δυσκολέψουν την επιτυχία σύλληψης. Ο υψηλός γλυκαιμικός δείκτης (GI) που περιέχουν, προκαλεί αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί το πάγκρεας στην απελευθέρωση ινσουλίνης στο αίμα, η οποία μπορεί να οδηγήσει στην παραγωγή λιγότερων ορμονών, απαραίτητων για την αναπαραγωγή.Τα μειωμένα επίπεδα αναπαραγωγικών ορμονών, πιθανόν να προκαλέσουν μειωμένη δράση στην ωορρηξία και την ωρίμανση των ωαρίων, πράγμα ικανό να καθυστερήσει την εγκυμοσύνη. Προτεινόμενοι υδατάνθρακες προς κατανάλωση είναι η κινόα, το ψωμί ολικής άλεσης, οι φακές και τα φασόλια.
3) Γαλακτοκομικά με υψηλά λιπαρά: Τα αποτελέσματα μιας μελέτης αποκάλυψαν ότι οι γυναίκες που έτρωγαν τουλάχιστον μία μερίδα γαλακτοκομικών κάθε εβδομάδα, είχαν 27% λιγότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν προβλήματα γονιμότητας, από εκείνες που κατανάλωναν γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Οι ερευνητές κατέληξαν στο πιθανό συμπέρασμα ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά περιέχουν υψηλότερα επίπεδα οιστρογόνου, της υπεύθυνης δηλαδή ορμόνης για τη ρύθμιση της γονιμότητας.


4) Κόκκινο κρέας (με μέτρο): Είναι πλούσιο σε δύο πολύ σημαντικά θρεπτικά συστατικά που ενισχύουν τη γονιμότητα: το σελήνιο και τη βιταμίνη Β6. Η κατανάλωση κόκκινου κρέατος βοηθά στη διασφάλιση φυσιολογικών επιπέδων σιδήρου στις γυναίκες, που με τη σειρά του συμβάλλει στην υγεία των ωαρίων. Για τους άνδρες, η L-καρνιτίνη είναι το αμινοξύ που μπορεί να ενισχύσει τη γονιμότητα καθώς διασφαλίζει τη φυσιολογική λειτουργία των σπερματοζωαρίων και ενισχύει την κινητικότητα του σπέρματος. Για τους χορτοφάγους, συνιστώνται τροφές όπως τα όσπρια και οι σπόροι κολοκύθας που είναι εναλλακτικές πηγές σιδήρου, όπως επίσης και τα φασόλια, τα οποία αποτελούν εναλλακτική πηγή L-καρνιτίνης.


5) Ψάρια/Θαλασσινά: Για τους άνδρες που επιθυμούν να τεκνοποιήσουν, τα στρείδια είναι μια καλή διατροφική επιλογή, καθώς είναι πλούσια σε ψευδάργυρο, ο οποίος παίζει βασικό ρόλο στην αύξηση των επιπέδων τεστοστερόνης και στην παραγωγής σπέρματος. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που εμπεριέχονται στον σολομό, το σκουμπρί και άλλα λιπαρά ψάρια, βοηθούν στη ρύθμιση των ορμονών που είναι υπεύθυνες για την ωορρηξία, καθώς και για την αύξηση της κυκλοφορίας του αίματος στα αναπαραγωγικά όργανα. Μία μελέτη διαπίστωσε ότι η διατροφή που περιλαμβάνει την κατανάλωση ψαριού (2 φορές την εβδομάδα) συμβάλλει στην βελτίωση της ποιότητας σπέρματος, στην ωορρηξία και στην αύξηση των επιπέδων προγεστερόνης, μιας ορμόνης με εξέχοντα ρόλο στην εξέλιξη της εγκυμοσύνης.

Κωνσταντίνος Κωσταράς
Μαιευτήρας γυναικολόγος
Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών
Ιατρός Αναπαραγωγής
Ιδρυτικό μέλος της Institute of Life-ΙΑΣΩ
Τηλέφωνο: +30 210 6425 949
Κινητό: +30 6944 366 967
http://www.kostaras.gr/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons