ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Paul Chan: Odysseus and the Bathers στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο ΝΕΟΝ μας προσκαλεί στα εγκαίνια της έκθεσης Odysseus and the Bathers του καλλιτέχνη Paul Chan, την Πέμπτη 5 Ιουλίου στις 7μμ στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

H έκθεση Odysseus and the Bathers συγκεντρώνει ένα μεγάλο μέρος από νέα και πρόσφατα έργα του Paul Chan. Από τις αρχές του 2000, το ευρύτατο φάσμα δραστηριοτήτων του καλλιτέχνη με έδρα τη Νέα Υόρκη έχει ενσωματώσει τη γλυπτική, το animation, τις εκδόσεις, τις performance και την εκπαίδευση.
Στην καρδιά αυτής της έκθεσης υπάρχει μία σειρά από σώματα σε κίνηση. Ο Chan αποκαλεί αυτές τις ραμμένες υφασμάτινες φιγούρες «Bathers» (Λουόμενοι) και ανήκουν σε μία μεγαλύτερη συλλογή έργων με τίτλο «Breathers» (Πνέοντες), την οποία ξεκίνησε το 2014. Το κάθε έργο αποτελείται από ένα νάιλον κέλυφος προσαρμοσμένο σε μετασκευασμένους ηλεκτρικούς ανεμιστήρες. Αντλώντας στοιχεία τόσο από την κατασκευή καλουπιών όσο και από τη φυσική, ο Chan είναι σε θέση να χορογραφεί αυτά τα «αναπνέοντα έργα τέχνης» για να δημιουργεί διαφορετικά είδη και αποχρώσεις της κίνησης. Ο καλλιτέχνης θεωρεί ότι αυτά τα στροβιλιζόμενα γλυπτά λειτουργούν ως κινούμενες εικόνες, αλλά σε τρεις διαστάσεις.
Ανά τους αιώνες, καλλιτέχνες τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους όπως ο Τισιανός και ο Matisse ασχολήθηκαν με το θεματικό αντικείμενο του λουόμενου, στοχεύοντας να εξερευνήσουν τις μεταβαλλόμενες στάσεις απέναντι στη φύση, τη σεξουαλικότητα και το σώμα. Σε αυτή την έκθεση, ο Chan προβάλλει αυτό το πανάρχαιο θεματικό αντικείμενο στο σήμερα και στοχάζεται πάνω στα σύγχρονα ζητήματα της μετανάστευσης, αλλά και της σχέσης με τους άλλους και το παρελθόν. Δίπλα στους «Bathers» του υπάρχει μία ολόκληρη παρουσίαση από πίνακες, μοντέλα και έργα σε χαρτί.
Τα τελευταία χρόνια, το έργο του Chan έχει επηρεαστεί βαθιά από την ανάγνωση αρχαιοελληνικής φιλοσοφίας και ποίησης. Ορισμένοι από τους «Bathers» που παρουσιάζονται εδώ έχουν τίτλους που παραπέμπουν σε χαρακτήρες και επεισόδια της Οδύσσειας του Ομήρου. Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από ένα δοκίμιο που έγραψε ο Chan με τίτλο Odysseus as Artist, το οποίο περιστρέφεται γύρω από τον όρο πολύτροπος. Η λέξη, η οποία εμφανίζεται στον πρώτο στίχο της Οδύσσειας, συνδέεται συχνά με τον Οδυσσέα, και φέρει πολλές σημασίες: πονηρός, εφευρετικός, άπειρα πανούργος. Για τον Chan, ο όρος πολύτροπος κατέχει κεντρικό ρόλο όχι μόνο στο πώς δουλεύουν οι καλλιτέχνες αλλά και στο γιατί η τέχνη έχει σημασία στις μέρες μας.

 

It’s good to know: Ο Paul Chan (γεν. στο Χονγκ Κονγκ το 1973) είναι ένας καλλιτέχνης με έδρα τη Νέα Υόρκη. Το 1974 τιμήθηκε με το βραβείο Hugo Boss, ένα βραβείο που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε καλλιτέχνες που έχουν πραγματοποιήσει μια οραματική συνεισφορά στη σύγχρονη τέχνη. Μία αναδρομική έκθεση με τον τίτλο Selected Works οργανώθηκε από το ίδρυμα Schaulager στη Βασιλεία της Ελβετίας (11 Απριλίου έως 19 Οκτωβρίου 2014). Το έργο του έχει παρουσιαστεί ευρύτατα σε πολλές διεθνείς εκθέσεις, ανάμεσά τους οι Plato in LA, Τhe Getty Villa (Λος Άντζελες, 2018), Documenta 13 (Κάσελ, 2012), Before The Law (Ludwig Museum, Κολονία, 2011-12), Making Worlds, 53rd Venice Biennale (Βενετία, 2009), Medium Religion (ZKM, Καρσλρούη, 2008), Traces du sacrê (Centre Pompidou, Παρίσι, 2008), 16th Biennale of Sydney (Σίδνεϊ, 2008), 10th International Istanbul Biennial (Κωνσταντινούπολη, 2007) και Whitney Biennial (Whitney Museum of Art, Νέα Υόρκη, 2006). Στις ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνονται οι My Laws are My Whores (The Renaissance Society and the University of Chicago, Σικάγο, 2009), Paul Chan: Three Easy Pieces (Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard University, Κέμπριτζ, 2008), Paul Chan: The 7 Lights (Serpentine Gallery και New Museum, Λονδίνο, 2007–2008).
Το 2002, ο Chan συμμετείχε στην πρωτοβουλία Voices in the Widlerness, μία αμερικανική ομάδα αρωγής που αντιτάχθηκε στις κυρώσεις των ΗΠΑ και την ομοσπονδιακή νομοθεσία, δουλεύοντας στη Βαγδάτη πριν την αμερικανική εισβολή και κατοχή. Το 2004 μπήκε στο στόχαστρο της αστυνομίας για τον The People’s Guide to the Republican National Convention, έναν δωρεάν χάρτη που διανεμήθηκε σε όλη τη Νέα Υόρκη για να βοηθήσει τους διαδηλωτές να μπουν και να βγουν στον χώρο όπου συνεδρίαζε η εθνική επιτροπή του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος. Το 2007 ο Chan συνεργάστηκε με το Classical Theatre of Harlem και την Creative Time για να δημιουργήσει μία υπαίθρια παρουσίαση συγκεκριμένης θέσης του έργου του Samuel Becket, Περιμένοντας τον Γκοντό, στη Νέα Ορλεάνη. Δοκίμια και συνεντεύξεις του Chan έχουν δημοσιευθεί στα περιοδικά Artforum, frieze, Flash Art, October, Tate etc, Parkett, Texte Zur Kunst, Bomb κ.α. Το 2010 ο Chan ίδρυσε τον ανεξάρτητο εκδοτικό οίκο Badlands Unlimited.

error: Content is protected !!