Orbital Objects: Γλυπτά, ζωγραφικά έργα και σχέδια του Παντελή Χανδρή στην CITRONNE Gallery!
“Η εκάστοτε έκθεση του Παντελή Χανδρή είναι μοναδική και διαφορετική. Σε προσεκτική ανάγνωση, διακρίνονται και αδιόρατα νήματα τα οποία, εκτός από το να συνδέουν τα επί μέρους έργα μεταξύ τους, τρόπον τινά συνεχίζουν την προγενέστερη και, ενδεχομένως, εισάγουν την επόμενη έκθεση. Στην έκθεση “Orbital Objects” ο Παντελής Χανδρής παρουσιάζει μια εγκατάσταση η οποία αντανακλά μια συμπαντική αναφορά. Πρόκειται για έναν εικαστικό Κόσμο, με την αρχαία ερμηνεία του όρου- δηλαδή ένα Σύμπαν, όπου πλανάται ένα αίσθημα ωκεάνιο, το δέος του αγνώστου, του απείρου και του ασύλληπτου. Τα έργα, επομένως, εντάσσονται σε μια τροχιά, σε μια κίνηση που καταργεί τον χρόνο και επαναδιαπραγματεύεται την έννοια του παρόντος. Ο καλλιτέχνης τον ορίζει ως “ιδιόμορφο πλανητικό κήπο”, όπου γλυπτά και ζωγραφικά έργα λειτουργούν σαν περιστρεφόμενα αντικείμενα. Η τροχιά τους κινείται γύρω από το κεντρικό γλυπτό της έκθεσης: μια λευκή, παγωμένη και ακίνητη φλόγα η οποία παραπέμπει στην άσβεστη μεν, αλλά βουβή φλόγα των μνημείων και των αγαλμάτων. Τέσσερις ακόμη φλόγες-αναφορές αποτελούν τον συνδετικό ιστό με τα υπόλοιπα έργα. Αυτές είναι οι “φρυκτωρίες”, δηλαδή ένα μέσον μετάδοσης μηνυμάτων, κατά το πρότυπο του αρχαίου πυρσού. Οι θεματικές του καλλιτέχνη κινούνται ανά ζεύγη και αντιθέσεις: σκιά και φως· ζωγραφική απεικόνιση και γλυπτική φόρμα· κατακερματισμός και ανασύσταση· λευκό- μαύρο· μαλακό – σκληρό· παγωμένο-θερμό. Μια από αυτές τις θεματικές είναι η σκιά- όχι μόνον σε αντίθεση με το φως, αλλά ως αυτοτελές στοιχείο το οποίο λειτουργεί αυτόνομα και συγκροτεί ένα ξεχωριστό ον. Αυτή η αντίληψη είναι εμφανής στην “νεκρή φύση”, όπου οι σκιές δεν αποτυπώνουν απλώς το ίχνος, αλλά υπάρχουν παραλλήλως με τα σώματα των νεκρών ζώων. Ο νεκρός λαγός, έμπνευση από το έργο τού Otto Scholderer*, επανεμφανίζεται αυτούσιος, ως σώμα λευκό που κείτεται στο έδαφος-πάτωμα, ανάμεσα στα έργα. Το λευκό χρώμα τον συνδέει με τις λευκές φλόγες· η στάση του, όμως, είναι δυσπρόβλεπτη ανάμεσα στο είναι και το μη είναι. Το Σύμπαν του Παντελή Χανδρή περικλείεται στον χώρο της γκαλερί, αλλά δεν εγκλωβίζεται. Τα όρια του βρίσκονται στους συνειρμούς, τις προσλήψεις, τις μνήμες και τις αναφορές του θεατή” λέει η Δρ της Ιστορίας της Τέχνης και Διευθύντρια CITRONNE Gallery, Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, στο Fay’s Control, με αφορμή τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης Orbital Objects του Παντελή Χανδρή, την πρώτη του στην CITRONNE Gallery – Αθήνα, όπου παρουσιάζει μία εγκατάσταση με γλυπτά, ζωγραφικά έργα και σχέδια.
*Otto Scholderer. Still Life with Dead Hare and Guinea Fowl in Front of a Grey Wall, ca. 1885.
Ο Χανδρής κατασκευάζει μία εικαστική αφήγηση, έναν απρόοπτο κόσμο, έναν κόσμο αντιθέσεων και αναφορών που λειτουργεί συνειρμικά. Διέπεται από νήματα τα οποία συνδέουν και νοηματοδοτούν τα επιμέρους έργα αλλά ταυτόχρονα – παρόλο που η κάθε του έκθεση διαφέρει μορφολογικά – συνδέουν και την έκθεση αυτή με τις προηγούμενες και, τρόπον τινά, εισάγουν και αυτήν που θα ακολουθήσει.
Η εγκατάσταση Orbital Objects αντανακλά μια συμπαντική αναφορά. Πρόκειται για έναν εικαστικό Κόσμο, με την αρχαία ερμηνεία του όρου- δηλαδή ένα Σύμπαν, όπου πλανάται ένα αίσθημα ωκεάνιο, το δέος του αγνώστου, του απείρου και του ασύλληπτου. Τα έργα, επομένως, εντάσσονται σε μια τροχιά, σε μια κίνηση που καταργεί τον χρόνο και επαναδιαπραγματεύεται την έννοια του παρόντος. Ο καλλιτέχνης τον ορίζει ως “ιδιόμορφο πλανητικό κήπο”, όπου γλυπτά και ζωγραφικά έργα λειτουργούν σαν περιστρεφόμενα αντικείμενα. Η τροχιά τους κινείται γύρω από το κεντρικό γλυπτό της έκθεσης: μια λευκή, παγωμένη και ακίνητη φλόγα η οποία παραπέμπει στην άσβεστη μεν, αλλά βουβή φλόγα των μνημείων και των αγαλμάτων. Τέσσερις ακόμη φλόγες-αναφορές αποτελούν τον συνδετικό ιστό με τα υπόλοιπα έργα. Αυτές είναι οι “φρυκτωρίες”, δηλαδή ένα μέσον μετάδοσης μηνυμάτων, κατά το πρότυπο του αρχαίου πυρσού.
Ο καλλιτέχνης προσδιορίζει ότι η έρευνά του για την ενότητα Orbital Objects στράφηκε “στη ζωγραφική με στόχο τη μελέτη των αποδόσεων της σκιάς σε έργα του Giorgio Morandi, του Francis Bacon και του Edvard Munch, αλλά και σε πίνακες που αναπαριστούν νεκρά ζώα τα οποία εμφανίζονται ως τρόπαια κυνηγιού (Otto Scholderer). Στην έρευνα αυτή προστέθηκε και μια σειρά αστρικών σωμάτων”.
Ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης ότι “τα τροχιακά αντικείμενα του Χανδρή είναι έργα που κάθε χρονική στιγμή θα προσδιορίζονται διαφορετικά. Το χαρακτηριστικό τους είναι ότι εντυπώνονται βαθιά στο υποσυνείδητο και στη μνήμη σου. Δεν τα ξεχνάς. Και το κυριότερο: αλλάζουν τον τρόπο που βλέπεις τη φύση, μια νεκρή φύση, το τοπίο, αλλά και τα ίδια τα έργα τέχνης – και το τι μπορούν αυτά να προσφέρουν σε έναν θεατή…”.
Φωτογραφία Εγκατάστασης
Ευγενική Παραχώρηση της CITRONNE Gallery και του καλλιτέχνη. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν
Οι θεματικές του καλλιτέχνη κινούνται ανά ζεύγη και αντιθέσεις: σκιά και φως· ζωγραφική απεικόνιση και γλυπτική φόρμα· κατακερματισμός και ανασύσταση· λευκό- μαύρο· μαλακό – σκληρό· παγωμένο-θερμό. Μια από αυτές τις θεματικές είναι η σκιά– όχι μόνον σε αντίθεση με το φως, αλλά ως αυτοτελές στοιχείο το οποίο λειτουργεί αυτόνομα και συγκροτεί ένα ξεχωριστό ον. Αυτή η αντίληψη είναι εμφανής στην “νεκρή φύση”, όπου οι σκιές δεν αποτυπώνουν απλώς το ίχνος, αλλά υπάρχουν παραλλήλως με τα σώματα των νεκρών ζώων. Ο νεκρός λαγός, έμπνευση από το έργο τού Otto Scholderer, επανεμφανίζεται αυτούσιος, ως σώμα λευκό που κείτεται στο έδαφος-πάτωμα, ανάμεσα στα έργα. Το λευκό χρώμα τον συνδέει με τις λευκές φλόγες· η στάση του, όμως, είναι δυσπρόβλεπτη ανάμεσα στο είναι και το μη είναι.
Το Σύμπαν του Παντελή Χανδρή περικλείεται στον χώρο της γκαλερί, αλλά δεν εγκλωβίζεται. Τα όρια του βρίσκονται στους συνειρμούς, τις προσλήψεις, τις μνήμες και τις αναφορές του θεατή.
Παντελής Χανδρής
It’s good to know: O Παντελής Χανδρής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1963 και σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Έχει παρουσιάσει μέχρι τώρα 16 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι διευθυντής του 10ου εργαστήριου ζωγραφικής της ΑΣΚΤ, όπου διδάσκει ως Αναπληρωτής καθηγητής. Το 1992 κέρδισε το 1ο βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου και το 2010 τιμήθηκε με το βραβείο της AICA-Hellas για το έργο του Ens Solum. Έργα του υπάρχουν στις συλλογές του Ε.Μ.Σ.Τ. της Εθνικής Πινακοθήκης, της Εθνικής Γλυπτοθήκης, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης καθώς και σε σημαντικές ιδιωτικές συλλογές της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Διάρκεια Έκθεσης: 30 Μαρτίου – 24 Ιουνίου 2023
19 Patriarchou Ioakim
4th floor
10675 Athens
Greece