ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Λαμπερά εγκαίνια της Gagosian με την έκθεση Marbles and Drawings του Brice Marden!

Τα έργα μου πάντα ασχολούνται με τη φύση, ακόμα και τα πιο αφηρημένα. Κάποιες φορές
επικεντρώνονται στη μορφή, χωρίς να αφορούν άμεσα τον πραγματικό κόσμο. Πάντα όμως υπάρχει
κάποια ενασχόληση με τη φύση —Brice Marden

Η γκαλερί Gagosian παρουσιάζει την έκθεση Marbles and Drawings με
έργα του Brice Marden σε χαρτί και μάρμαρο, την πρώτη ατομική έκθεση του Marden στην
Αθήνα εδώ και τέσσερις δεκαετίες και μέσω αυτής, εγκαινιάζει περίλαμπρα τον νέο εκθεσιακό χώρο της γκαλερί σε ένα κομψό, ανεξάρτητο νεοκλασικό στο Κολωνάκι, στην καρδιά της πόλης.
Το καλοκαίρι του 1981, ενώ παραθέριζε στην Ύδρα, ο Marden άρχισε να ζωγραφίζει αφηρημένα
χρωματικά μοτίβα σε θραύσματα από μάρμαρο που έβρισκε στα τοπικά λατομεία. Αυτές οι
συνθέσεις σηματοδότησαν μια μεταβατική στιγμή της καλλιτεχνικής πορείας του. Πιάνοντας το
νήμα της σταθερής ενασχόλησής του με την αρχαιοελληνική θεματολογία—με χαρακτηριστικά
παραδείγματα προηγούμενους μνημειακούς πίνακες λαδιού και κεριού, όπως το έργο Thira (1979!–
80), με χαρακτηριστικούς πλούσιους τόνους και κολωνοειδή μοτίβα εμπνευσμένα από τις
κιονοστοιχίες αρχαίων ναών—τα μάρμαρα ενσταλάζουν φωτεινότητα στα στοιχειακά μοτίβα και τα
γεωμετρικά σχήματα του Marden.

BRICE MARDEN
EM Blotter 2, 2012
Kremer ink and graphite on handmade paper
10 x 7 7/8 in
25.4 x 20 cm
© 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York
Courtesy Gagosian

Έκτοτε, ο Marden συνέχισε να χρησιμοποιεί το μάρμαρο ως μέσο, περιγράφοντας την τεχνοτροπία
του ως “ένα ατύχημα που αποκτά μορφή”. Για να δημιουργήσει τα έργα του σε μάρμαρο, ο Marden
ζωγραφίζει εν μέρει την επιφάνεια του μαρμάρου με λεπτές, ημιδιαφανείς στρώσεις χρώματος,
δημιουργώντας ορθογώνια μοτίβα με απαλά, γαλήνια χρώματα που τονίζονται από μαύρες και γκρι
γραμμές. Αυτές οι συνθέσεις λειτουργούν σε αρμονία με τη φυσική υφή και τις φλέβες του
μαρμάρου. Κάποιες διατηρούν εμφανή τα ίχνη του μολυβιού από το αρχικό σχέδιο.
Ως επιστέγασμα των έργων του σε μάρμαρο, ο Marden επέλεξε ένα μικρό σώμα σχεδίων του σε
μελάνι και χαρτί. Στο έργο Extended Eagles Mere Drawing (1990), ένα πλέγμα μαύρων γραμμών
συνυφαίνεται με γραμμικά μοτίβα και κίτρινες, πράσινες και κόκκινες χρωματικές πινελιές. Στο έργο
Untitled (1990), ο Marden εμπνέεται από τις κινεζικές καλλιγραφικές τεχνικές. Με κινήσεις από
επάνω προς τα κάτω και από δεξιά προς τα αριστερά, γεμίζει το χαρτί με στήλες από γλυφικά
σύμβολα που σπάνε τα δεσμά του αυστηρού πλέγματος χάρη στην ελεύθερη ροή της κίνησης.
Για πρώτη φορά θα εκτεθεί το εξάπτυχο έργο Free Painting 3 (2017), ο Marden δομεί την επιφάνεια
κάθε μονοχρωματικού τετράγωνου ταμπλό με λεπτές στρώσεις σε βαθύ κόκκινο, μπλε, πράσινο και
κίτρινο. Αφήνει την περίσσεια του χρώματος σε κάθε ταμπλό να τρέξει και να μεταμορφώσει τον
ελεύθερο χώρο από κάτω σε ένα είδος κοσμικού ρετάμπλ, αποκαλύπτοντας έτσι σημαντικές πτυχές
της δημιουργικής του διαδικασίας.

BRICE MARDEN
Untitled (Black Stripe Marble), 1987
Oil and graphite on marble
14 1/2 x 10 1/2 in
36.8 x 26.7 cm
© 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York
Photo: Rob McKeever
Courtesy Gagosian

Στα πλαίσια των εγκαινίων της έκθεσης που θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου, η
γκαλερί θα λειτουργήσει με διευρυμένο ωράριο από τις 11 πμ ως τις 9 μμ.

BRICE MARDEN
Helen’s Immediately, 2011
Oil on marble
19 1/2 x 31 1/2 x 13/16 in
49.5 x 80 x 2.1 cm
© 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York
Photo: Rob McKeever
Courtesy Gagosian

It’s good to know: Ο Brice Marden γεννήθηκε το 1938 στο Bronxville της Νέας Υόρκης, όπου ζει και εργάζεται. Έργα του περιλαμβάνονται στις συλλογές της Tate Gallery στο Λονδίνο, του Kunstmuseum Basel, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Τεχεράνης, του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, του Μουσείου Solomon R. Guggenheim στη Νέα Υόρκη, του Μουσείου Αμερικανικής Τέχνης
Whitney στη Νέα Υόρκη, του Μουσείου Τέχνης της Φιλαδέλφειας, του Μουσείου και Γλυπτοθήκης
Hirshhorn στην Ουάσιγκτον, του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο, του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
του Σικάγο, του Μουσείου Τέχνης του Σεντ Λούις, του Μουσείου Καλών Τεχνών του Χιούστον, του
Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο, και του Εθνικού Μουσείου Καλών Τεχνών στην
Οτάβα. Στις μεγάλες εκθέσεις του περιλαμβάνονται η έκθεση στο Μουσείο Solomon R. Guggenheim
στη Νέα Υόρκη (1975), η έκθεση Paintings, Drawings, Etchings 975–80 στο Μουσείο Stedelijk στο
Άμστερναμ (1981, η οποία ταξίδεψε στην γκαλερί Whitechapel Art Gallery στο Λονδίνο), η έκθεση
Cold Mountain στο Dia Center for the Arts στη Νέα Υόρκη (1991, η οποία ταξίδεψε στο Walker Art
Center στη Μιννεάπολη, στο μουσείο Menil Collection στο Χιούστον, και στο Stadtisches
Kunstmuseum στη Βόννη της Γερμανίας), η έκθεση A Retrospective of Paintings and Drawings στο
Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (2006-07, η οποία ταξίδεψε στο Μουσείο Σύγχρονης
Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και στο Hamburger Bahnhof–Museum fur Gegenwart στο Βερολίνο), η
έκθεση Morocco στο Musee Yves Saint Laurent στο Μαρακές (2019), και η έκθεση Think of Them as
Spaces: Brice Marden’s Drawings στο μουσείο Menil Collection στο Χιούστον (2020, η οποία θα
ταξιδεύσει στο Kunstmuseum Basel το 2021).

Έργο εξωφύλλου:

BRICE MARDEN

Years 3, 2011

Oil on marble

17 3/8 x 31 1/2 x 7/8 in

44.1 x 80 x 2.2 cm

© 2020 Brice Marden/Artists Rights Society (ARS), New York

Photo: Rob McKeever

Courtesy Gagosian

error: Content is protected !!