ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Who Will Fight the Dragon?

Η Citronne Gallery συνεχίζει το καλοκαιρινό εκθεσιακό της πρόγραμμα στην γκαλερί του Πόρου με την δυαδική έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη και του Νίκου Ποδιά, “Who Will Fight the Dragon? Πρόκειται για τα ελάχιστα εγκαίνια έκθεσης της Citronne Gallery που δεν θα παραβρεθώ, μιας και ο βαθύς Ιούλιος με θέλει πιο μακριά, όμως έστω κι αν η βραδιά των εγκαινίων είναι αυτό το Σάββατο 23 Ιουλίου, η ίδια η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 10 Σεπτεμβρίου, οπότε η μονοήμερη επίσκεψη μου στον Πόρο από τις Σπέτσες για να την απολαύσω από κοντά, είναι κάτι παραπάνω από δεδομένη.

Ο Αλέκος Κυραρίνης και ο Νίκος Ποδιάς, με κοινές παραστάσεις από τα νεανικά τους χρόνια, συνεκθέτουν μία εικαστική συνήχηση με θέμα τον δράκοντα. Αφετηρία και σκοπός της έκθεσης αυτής είναι η ανάδειξη των δύο αυτών εικαστικών κόσμων οι οποίοι, αν και εμφανώς διαφοροποιούνται ως προς τις συγκυρίες, μπορούν να ταυτιστούν.

Αλέκος Κυραρίνης. «Ο Χορός των Δράκων Ι», 2021. Μικτή τεχνική σε πάπυρο. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της CITRONNE Gallery.

Στα έργα τους συναντώνται εικαστικές συμπτώσεις, αλλά και διαφοροποιήσεις. Στο πλαίσιο αυτής της συνύπαρξης, διακρίνεται το συγγενές κλίμα σε ζητήματα τα οποία, εξαρχής, καθορίζουν τα έργα. Έχει να κάνει με τον συσχετισμό και την ποσόστωση της ουσίας της γοητείας την οποία ασκεί ο τρόμος (uncanny). Εκεί ακριβώς συναντιούνται· μια κοινή τοποθέτηση απέναντι στο αρχέτυπο.

Νίκος Ποδιάς.“Sarcopoterium spinosum”, 2021. Μικτή τεχνική, 34 x 24 x 6 εκ. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της CITRONNE Gallery.

«Κατά βάθος είμαι ζήτημα φωτός» λέει ο Γιώργος Σεφέρης. (Πάνω σε μια χειμωνιάτικη ακτίνα, Δ) Ο Αλέκος Κυραρίνης χτίζει το φως ως μία γεωγραφία. Σχηματίζει συνέχεια συσχετισμούς δυνάμεων που οργανώνουν την όρασή μας ως καλλιγραφικά αναπτύγματα. Τα έργα του Νίκου Ποδιά συναντούν το φως και εκτείνονται ανταποδίδοντάς το. Υφαίνουν το πιο λεπτό αισθητήριο της όρασης. Κέντρο τους είναι και η ίδια η χειροναξία η οποία, μέσα από την ικανότητα της αίσθησης, μετατρέπεται σε φιλοσοφία.

Ο Αλέκος Κυραρίνης λέει για τον δράκοντα: «Μικρό παιδί, πίστευα ότι ο καλός είναι όντως καλός και ο κακός είναι όντως κακός. Γνωρίζω τώρα, πως μια τέτοια προσέγγιση, τόσο απλή στη βάση της, μόνον ένα παιδί μπορεί να κάνει. Γιατί τα παιδιά και ζητούν και ξέρουν. Οι δράκοι που ζωγραφίζω σήμερα, αν και συμβολίζουν το κακό, δεν είναι εντελώς κακοί. Έχουν ενηλικιωθεί μαζί μου. Αρκετά χρόνια τώρα περιλαμβάνονται στα έργα μου, προοδευτικά αλλαγμένοι και με χαρακτηριστικά κοινά με το καλό που αντιμάχονται. Γιατί εγώ τελικά αυτά τα δύο προσπαθώ να τα συμφιλιώσω. Και να συμφιλιωθώ κι εγώ με εκείνο το παιδάκι που μεγάλωσε».

Αλέκος Κυραρίνης. «Η Δέηση Ι», 2021. Μικτή τεχνική σε χαρτί. Παραχώρηση του καλλιτέχνη και της CITRONNE Gallery.

Από την δική του πλευρά ο Νίκος Ποδιάς επισημαίνει για τον δράκοντα – τον θεματικό άξονα της έκθεσης: «Δράκος από το “δέρκομαι” που σημαίνει βλέπω καθαρά. Ον μυθικό, βρίσκεται στην μυθολογία αρκετών πολιτισμών· άλλοτε με θετικούς και άλλοτε με αρνητικούς συμβολισμούς. Για την Δύση ο δράκος θεωρείται η ενσάρκωση του κακού και του χάους και η μάχη μαζί του είναι η μάχη ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι. Όμως, στις χώρες της Ανατολής συμβολίζει την δύναμη και την χάρη και λατρεύεται ως άγγελος. Πολλά είναι αυτά που και στις μέρες μας προκαλούν δέος και τρόμο. Μπορούμε να σταθούμε μπροστά στους φόβους μας με όπλα φτιαγμένα από χαρτί; Η έκθεση Who Will Fight the Dragon? έγινε αφορμή για να ανακαλύψουμε, με τον Αλέκο Κυραρίνη, την κοινή μυθολογία πίσω από το έργο μας.»

Αλέκος Κυραρίνης

Ο Αλέκος Κυραρίνης γεννήθηκε το 1976 στην Αθήνα και μεγάλωσε στον τόπο καταγωγής του, την Τήνο. Εργάστηκε με τον μαρμαρογλύπτη πατέρα του Γιάννη Κυραρίνη από την ηλικία των έντεκα ετών μέχρι και την εισαγωγή του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας το 1997. Φοίτησε στην ΑΣΚΤ από το 1997 έως και το 2003, με καθηγητή τον Γιάννη Ψυχοπαίδη.
Έχει εικονογραφήσει τα βιβλία: Ημερολόγιο Ομίλου ALPHA (2003), Επαληθεύοντας τη νύχτα, Δημήτρης Αγγελής, Νέος Αστρολάβος / Ευθύνη, (Αθήνα 2011), Encima del subsuelo /Πάνω απ΄το υπέδαφος, Κώστας Βραχνός, περιορισμένη έκδοση (Αθήνα 2012), Τεύχη 1,2,3 περιοδικού «Νέα Ευθύνη», Σταλάγματα από τα κεραμίδια, Ιερομόναχος Αντώνιος Ρωμαίος (Εν πλω, Αθήνα 2015), Tεύχος 1 περιοδικού «Ανθίβολα» (2017), «Διψώ για ένα ζωντανό νερό», Μοναχός Ιωάννης (Εν Πλω, Αθήνα 2018). Συνεργάζεται με το περιοδικό «Φρέαρ» και με τον πολιτιστικό χώρο «Baumstrasse». Έχει εκδώσει ένα μικρό δοκιμιακό βιβλίο για τη ζωγραφική με τίτλο «Οι ερωτήσεις της Νεφέλης», Μικρός Αστρολάβος/Ευθύνη, Αθήνα 2011. Έχει πραγματοποιήσει δεκαέξι ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα, την Ισπανία και το Βέλγιο. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ιταλία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, την Αυστρία, την Πολωνία, τη Ρουμανία, τη Γαλλία και την Ισπανία.

Νίκος Ποδιάς

Ο Νίκος Ποδιάς γεννήθηκε το 1974 στη Θεσσαλονίκη. Το 1999 αποφοίτησε από την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, όπου σπούδασε ζωγραφική με καθηγητή το Δημήτρη Μυταρά και σκηνογραφία με καθηγητή το Γιώργο Ζιάκα. Το 2001 ως υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στη σκηνογραφία στο Central Saint Martins College of Art and Design του Λονδίνου και στην Hochchule fur Gestaltung und Kunst της Ζυρίχης. Έργα του έχουν εκτεθεί σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

It’s good to know: Παράλληλα, στην γκαλερί των Αθηνών, συνεχίζεται η έκθεση «Εγγύτητες και Αποστάσεις ΙΙ», έως τις 20 Σεπτεμβρίου. Επιπλέον, στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου έως τις 20 Οκτωβρίου θα λειτουργεί η ατομική έκθεση του Πάνου Χαραλάμπους «Επιγραφόμενα», την οποία οργανώνει και συνεπιμελείται η CITRONNE Gallery.

CITRONNE Gallery – Πόρος

error: Content is protected !!