ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

The Totemic Other: Η The Blender Gallery θα μετατραπεί σε χώρο λατρείας!

Από το 2019 ξεκινάει η ενασχόληση του εικαστικού Κωνσταντίνου Μπερδέκλη με τη γραφή – τη γραφή ως ίχνος σε μια επιφάνεια, ίχνος μιας αίσθησης, ως στοιχείο που οδηγεί σε μια ανάμνηση, ως ερμηνεία όσων υπονοούνται. Με μολύβι και κιμωλία αποτυπώνει σε χαρτί σχέδια που μπορεί να δει κανείς ως μια αφαιρετική εκδοχή σπουδών αναγεννησιακών ζωγράφων όπως ο Μιχαήλ Άγγελος. Τη περίοδο του πρώτου εγκλεισμού λόγω της πανδημίας, τα σχέδια αυτά οδηγούν στη δημιουργία δέκα μεγάλων έργων τα οποία δουλεύονται διαδοχικά, ως ένα ενιαίο έργο.

Έγκλειστος και κυνηγημένος, σύγχρονος άνθρωπος των σπηλαίων, ο Κωνσταντίνος Μπερδέκλης ζωγραφίζει με το θεμελιακό υλικό κάρβουνο πάνω σε απροετοίμαστο κάμποτο, εστιάζοντας στα κενά, ενώνοντας τα σημεία και σαρώνοντας τα τοπία της μνήμης. Δημιουργεί διαδρομές, όπως το μυαλό, ακολουθώντας και καταγράφοντας τα ίχνη όσων παρατηρεί. Τελικώς, κατασκευάζει τελάρα τα οποία ενωμένα μετράνε κάτι λιγότερο από 15 μέτρα αφαιρετικών συνθέσεων – αισθήσεων που μπορεί να έχουν ή να μην έχουν ολοκληρωθεί. Μένει να τις δει ενωμένες από απόσταση, κάτι το οποίο είναι ανέφικτο στο “σπήλαιο”-ατελιέ του. Έτσι γεννιέται η ιδέα για ένα οδοιπορικό 11 ημερών, κατά τη διάρκεια των οποίων τα έργα θα μεταφερθούν από το εργαστήριο του καλλιτέχνη στο χώρο της The Blender Gallery, για να βρουν την πραγματική μορφή τους ως ένα ολοκληρωμένο έργο – μυθικό ον, το ΑΡΧΕΤΥΠΟ Α, όπως το ονομάζει ο καλλιτέχνης.

Aπό τις 5 μέχρι και 16 Απριλίου, η The Blender Gallery θα μετατραπεί σε έναν χώρο λατρείας, ένα τέμενος όπου το ΑΡΧΕΤΥΠΟ Α, στημένο σαν ένα οριζόντιο τοτέμ τελάρων, θα καταλάβει το κέντρο του εκθεσιακού χώρου, μακριά από τους τοίχους, φωτισμένο από πίσω. Ιεροτελεστία στο «τέμενος» – γκαλερί θα αποτελέσει το ίδιο το στήσιμο αυτής της αντί-έκθεσης, η ολοκλήρωση ή πιθανή παρέμβαση στο έργο από τον καλλιτέχνη, αλλά και η συνομιλία του installation αυτού κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του στον χώρο με με τη τέχνη των εικαστικών Άννας Χαρακτινού και Βασίλη Μπότουλα. Η πρόσκληση για παρουσία της Άννας Xαρακτινού, καθρεφτίζει μια προσπάθεια εξάγνισης του αρχέγονου φυλετικού διαχωρισμού και δημιουργίας ενός ακέραιου όντος με θηλυκή και αρσενική πλευρά. Η πρόσκληση συμμετοχής προς τον Βασίλη Μπότουλα από την άλλη προκύπτει από τελετουργικότητα που φαίνεται να ενέχει η εμμονική του γραφή, το επαναλαμβανόμενο αποτύπωμα στο χαρτί που όντας σε μικροκλίμακα βρίσκεται στον αντίποδα της δουλειάς του Κωνσταντίνου Μπερδέκλη.

Το οδοιπορικό έχει πολλές αποχρώσεις και ανοιχτό τέλος, καταγράφεται και αναθεωρείται διαρκώς, με τα κείμενα της Δήμητρας Καραχοτζίτη και τη ποίηση και ζωγραφιές του Ιάσων Αλύ, τα ενδύματα της Θωμαΐδος Κοπανιά, να συνδέονται με και να συνοδεύουν τη δουλειά του εικαστικού καλλιτέχνη Κωνσταντίνου Μπερδέκλη. Η δράση μιμείται την απόπειρα σκιαγράφησης της ρευστότητας των συνειρμών στον καμβά, από την πλευρά του καλλιτέχνη. Η μίμηση και εδώ αποτελεί το μέσο κατάκτησης άρα και κατανόησης του «άλλου», του έτερου.
Πρόκειται για μια πειραματική, πολύπλευρη και δυναμική δράση, ανοιχτή σε οποιαδήποτε αντίδραση, η οποία θα επικοινωνηθεί διαδικτυακώς στο ευρύτερο κοινό την Άνοιξη του 2021 στην ιστοσελίδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της The Blender Gallery, αλλά και όλων των συντελεστών. Την κατακλείδα του οδοιπορικού θα σχολιάσει, μόνο μετά το τέλος του, η επιμελήτρια τέχνης Μαργαρίτα Καταγά.

error: Content is protected !!