ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Προβολή της Ταινίας Tetsuo του Shinya Tsukamoto στο πλαίσιο της έκθεσης του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου!

Μία από τις πιο αγαπημένες μου Γκαλερί στην Αθήνα, η Γκαλερί Citronne που βρίσκεται στην αγκαλιά του 4ου ορόφου του 19ου αριθμού της Πατριάρχου Ιωακείμ, την επόμενη Πέμπτη 24 Ιανουαρίου, προβάλλει τη θρυλική ανεξάρτητη Iαπωνική ταινία επιστημονικής φαντασίας Tetsuo του Shinya Tsukamoto. Την ταινία θα προλογίσουν ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξανδρος Παπαγεωργίου και ο επιμελητής της έκθεσης Θεόφιλος Τραμπούλης, και η είσοδος είναι ελεύθερη.

O Tetsuo που σημαίνει Άνθρωπος-Σίδερο είναι λιβιδινικά και πολιτικά αταξινόμητος, απρόβλεπτος, στον αντίποδα του χολιγουντιανού Iron Man. Είναι μια σύνθεση σάρκας και νεκρής μηχανής, φτιαγμένος όχι από τον θρίαμβο του ανθρώπινου και του μηχανικού αλλά από τα υπολείμματά του. Ο Tetsuo είναι μια ασθματική και βίαιη ελεγεία στη μεταμόρφωση του σώματος, στη μηχανή και το cyborg ως δύναμη ανατροπής.

Η προβολή της ταινίας Tetsuo γίνεται στο πλαίσιο της έκθεσης του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου «Μάκης Θεοφυλακτόπουλος, 2019: Καινούργια Έργα» και σε διάλογο με αυτήν. Ξεκινά από την δηλωμένη αγάπη του Μάκη Θεοφυλακτόπουλου για τον κινηματογράφο και, ειδικότερα τον κινηματογράφο της περιπέτειας, και προσπαθεί να αναδείξει όψεις του έργου του πέρα από τη συμβατική κριτική. Πράγματι, το συναισθηματικά και σωματικά φευγαλέο ανθρωποειδές στο έργο του Θεοφυλακτόπουλου συναντά στον Tetsuo έναν αναπάντεχο διακειμενικό συνομιλητή. Η εικαστική ένταση της ταινίας και η υπαρξιακή βία του ζωγραφικού υλικού, η φρενίτιδα του μοντάζ και η ανυπότακτη χειρονομία του ζωγράφου, οι κοινές τονικότητες του άσπρου και του μαύρου συγκροτούν το μορφικό υπέδαφος πάνω στο οποίο υφαίνεται η θεματική και ψυχική συγγένεια της ταινίας και των έργων της έκθεσης. Πάνω από όλα, η αντιπαραβολή του κορυφαίου Έλληνα ζωγράφου και της ανεξάρτητης ιαπωνικής ταινίας δείχνει με αυτόν τον αντιστικτικό τρόπο πόσο το έργο του Θεοφυλακτόπουλου βρίσκεται στον πυρήνα της σύγχρονης συζήτησης για το ανθρωποειδές, το τερατώδες, το σωματικό, το μηχανικό και τα επισφαλή τους όρια.

It’s good to know: Ο Μάκης Θεοφυλακτόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1939. Σπούδασε στην ΑΣΚΤ της Αθήνας με καθηγητή τον Γ. Μόραλη (1961-1967). Το 1964 πήρε το Α΄ βραβείο στην Γ΄ Πανελλαδική Έκθεση Νέων και 2 χρόνια αργότερα έκανε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα (1966, Άστορ). Το έργο του εκτιμήθηκε αμέσως ως έκφραση των εντάσεων της εποχής, αλλά και λόγω της εκρηκτικής ιδιοσυγκρασίας του ζωγράφου.
Από το 1969 έζησε εκτός Ελλάδας, εργαζόμενος κατά διαστήματα στην Ελβετία, τη Γαλλία και τέλος στη Νέα Υόρκη με υποτροφία του Ιδρύματος Ford (1971). Επέστρεψε οριστικά στην Ελλάδα το 1975. Το 1988 εκλέχτηκε καθηγητής ζωγραφικής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, όπου δίδαξε έως το 2005. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.
Έχει παρουσιάσει το έργο του σε τριάντα περίπου ατομικές εκθέσεις και σε πολλές ομαδικές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Συμμετείχε στην Μπιενάλε της Αλεξάνδρειας (1977), στα Europalia (Βρυξέλλες 1982), στην Περιοδεύουσα Έκθεση Ελληνικής Ζωγραφικής της Τουλούζης (1986), κ.ά. Το 2010 οργανώθηκε μεγάλη αναδρομική του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη με τίτλο Τύχες της Ύλης, Ζωγραφική 1960-2010.

Tetsuo: The Iron Man | Σενάριο, παραγωγή, μοντάζ και σκηνοθεσία: Shinya Tsukamoto | Φωτογραφία: Kei Fujiwara και Shinya Tsukamoto | Μουσική: Chu Ishikawa | Ημερομηνία πρώτης προβολής: 1 Ιουλίου 1989 | Χώρα: Ιαπωνία | Γλώσσα:  Ιαπωνικά με αγγλικούς υποτίτλους | Διάρκεια: 67′

error: Content is protected !!