Λαμπρά εγκαίνια υπό το φως της Ακρόπολης στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη!
Η Α.Ε. Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου εγκαινίασε την νέα περιοδική έκθεση του Μουσείου Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη «Μορφή & Λειτουργία: η ακολουθία του σχεδιασμού, 200+200». Η έκθεση τιμά τα 200 χρόνια από την Ελληνική επανάσταση. Η παρούσα έκθεση δεν εξιστορεί την Ελληνική Επανάσταση, αυτή καθαυτή. Στρέφεται στον υλικό πολιτισμό που διαμόρφωσε, εστιάζοντας στην καλλιτεχνική και χρηστική λειτουργία των αντικειμένων.
Η θεματική σύλληψη της έκθεσης επιδιώκει να αναδείξει την οικουμενικότητα των κειμηλίων, με σημείο εκκίνησης το πέρασμα από την περίοδο της Αναγέννησης έως την Ελληνική Επανάσταση, καταλήγοντας στην σύγχρονη δημιουργία. Δείγματα Διακοσμητικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών που χρησιμοποιήθηκαν στον Ελλαδικό χώρο, αλλά εν μέρη παράχθηκαν σε πόλεις της δύσης/ Ευρωπαϊκές πόλεις και της ανατολής/ Τουρκία και μέση Ανατολή. Τα 500 αντικείμενα από 30 συλλογές επιλέχθηκαν ανάμεσα σε χιλιάδες από Ελληνικές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.
Με αφετηρία τον αγώνα για την ελληνική ανεξαρτησία από την Οθωµανική Αυτοκρατορία (1821-1829) που αποτέλεσε ένα κοσμοϊστορικό γεγονός και έδωσε πνοή σε ένα νέο έθνος: την σύγχρονη Ελλάδα.
Εξελίχθηκε σε έναν ολοσχερή πόλεµο που διαδραματίστηκε σε στεριά και θάλασσα, µια επίµονη µάχη που δόθηκε στο όνομα της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και κατ’ επέκταση της νεοτερικότητας. Ως εκ τούτου, ανέδειξε µια µακρά παράδοση ελεύθερης σκέψης αλλά και καλλιτεχνικής έκφρασης.
Οι πολιτισµικές αλληλεπιδράσεις ήταν ποικίλες και ουσιαστικές. Τα λάφυρα πολέμου, τα προσωπικά αντικείμενα, οι προσωπικές παραγγελίες, σε συνολικά 400 χρόνια δημιουργίας, παρουσιάζουν τα ατελείωτα εργαστήρια, με χαρακτηριστικά που αποτελούν μελέτη και έναυσμα ως προς την κατασκευή, την χρήση, και τον συμβολισμό τους.
Φωτίζουν πτυχές της επανάστασης αλλά και της καθημερινότητας, αναδεικνύοντας την διαπολιτισμική συμβίωση Ελλήνων και Οθωμανών, τις διεθνείς πολιτικές σχέσεις και εμπορικές συναλλαγές. π.χ. -Τα ρολόγια τσέπης, αποδεικνύουν τη συμβατότητα με τις σύγχρονες Ευρωπαϊκές εξελίξεις στις τεχνολογίες, αναδεικνύοντας την σπουδαιότητα της μέτρησης του χρόνου, ή όπως αναγράφεται με επιγραφή στο χρυσό ρολόι του Καποδίστρια «τω τον χρόνον καλώς διοικούντι, οι τον χρόνον καλώς μετρούντες» .
Ρολόι που του έδωσαν οι Ελβετοί για να τον ευχαριστήσουν για τις υπηρεσίες του ως προς τη σύνταξη του Ελβετικού συντάγματος του 1813.
Επίσης, τα ναυτικά χρονόμετρα προς το τέλος του 19ου αιώνα, αποδεικνύουν τον εκσυγχρονισμό της ελληνικής ναυτικής τέχνης και το υπερπόντιο άνοιγμα της ελληνικής ναυτιλίας και εμπορίου.
Ενώ τα πολύτιμα κεραμικά Ιζνίκ που πρωτο-κατασκευάστηκαν στις αρχές του 16ου αιώνα, αποδείχτηκαν πηγή έμπνευσης για την μετέπειτα μνημειακή κεραμική στον Ελλαδικό χώρο.
Ο πρωτότυπος δίγλωσσος κατάλογος που συνοδεύει την έκθεση αποτελεί σημείο αναφοράς, ως βιβλιογραφική πηγή τεκμηρίωσης, σημαντικών αντικειμένων, που βλέπουν για πρώτη φορά το φως της δημοσιότητας.
Φωτογραφίες: NDP PHOTO AGENCY