Η Δρ.Ιστορίας της Τέχνης Τατιάνα Σπινάρη μας ξεναγεί στην έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη!

15/07/2019 • ART

Η γκαλερί CITRONNE συνεχίζει το καλοκαιρινό εκθεσιακό της πρόγραμμα στον Πόρο με την ατομική έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη “ Αντιστάσεις και αποκλεισμοί”  σε επιμέλεια του Πλάτωνα Ριβέλλη. Η έκθεση εγκαινιάζεται το Σάββατο 27 Ιουλίου στις 8.30 μμ και θα διαρκέσει έως τις 8 Σεπεμβρίου.
Η Μαίρη Χριστοφίδη είναι  φωτογράφος με οξεία οπτική αντίληψη και διεισδυτικό βλέμμα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό “ντοκουμέντο”, εικόνες με έντονη αισθητική υπόσταση. Κινείται με ευκολία από την κλασική ασπρόμαυρη στην έγχρωμη φωτογραφία, χωρίς φόβο, με την αντίληψη της ειδικής αισθητικής την οποία εμπνέει ή και επιβάλλει η καθημερινότητα. Ο κόσμος καδράρεται σε φωτογραφικά καρέ• η φωτογραφική μηχανή συλλαμβάνει και “εκτελεί” τις στιγμές. Έτσι, η φωτογράφος συγκροτεί και αναπτύσσει ένα συνεχή διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Κάποτε οι συνθέσεις της αγγίζουν την αφαίρεση• κάποτε, με οπτικό χιούμορ, τονίζει το οξύμωρο της φωτογραφικής αποτύπωσης, δηλαδή την ίδια την φύση της φωτογραφίας, ως απλή αντανάκλαση της πραγματικότητας και όχι ως καθεαυτή προβολή ή ερμηνεία. O επιμελητής της έκθεσης Πλάτων Ριβέλλης γράφει στο σημείωμα της έκθεσης ότι η Μαίρη Χριστοφίδη, όπως και τόσοι καλοί φωτογράφοι, δεν εικονογραφεί μηνύματα, ούτε αφηγείται ιστορίες• απλώς επισημαίνει μικρές συμπτώσεις στο πλαίσιο της καθημερινότητας, ως σπαράγματα με τα οποία χτίζει την προσωπική της χρονική καμπύλη.


Επίσης, με αφορμή την έκθεση της Μαίρης Χριστοφίδη στον Πόρο, η γκαλερί CITRONNE οργανώνει διήμερο σεμινάριο φωτογραφίας, το οποίο θα φιλοξενηθεί στην Χατζοπούλειο Βιβλιοθήκη του Πόρου. Ο Πλάτων Ριβέλλης, σε δύο διαδοχικά τετράωρα (Παρασκευή 26.7 και Σάββατο 27.7), θα παραδώσει φωτογραφικό σεμινάριο,  με τίτλο «Άχρηστες φωτογραφίες». Το σεμινάριο αυτό ανιχνεύει  την προέλευση, τον στόχο και την προβολή μιας φωτογραφίας που ξεκινάει από την μνήμη, τρέφεται από την παρατήρηση και υπερβαίνει κάθε πιθανό μήνυμα. Η συμμετοχή στο σεμινάριο θα είναι δωρεάν, αλλά όσοι επιθυμούν να συμμετάσχουν παρακαλούνται να αποστείλουν mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση platon@rivellis.gr. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.


Η Δρ. της Ιστορίας της Τέχνης & Διευθύντρια της Γκαλερί CITRONNE Τατιάνα Σπινάρη, μας λέει για την έκθεση Αντιστάσεις και Αποκλεισμοί “Μια φωτογραφία εξ ορισμού φωτίζει και κατα-γράφει τον Χρόνο. Ακινητοποιεί την κίνηση, βουβαίνει τον ήχο, στερεοποιεί την ρευστότητα του γίγνεσθαι- χωρίς, όμως, να χάνει την ζώσα σχέση της με την πραγματικότητα την οποία αποτυπώνει. Οι περισσότερες φωτογραφίες, παλαιές και νεώτερες, έντεχνες ή άτεχνες, επαγγελματικές ή ερασιτεχνικές, αφορμώνται από την επιθυμία του ανθρώπου να διατηρηθεί η μνήμη μιας δεδομένης στιγμής.  Διέπονται από την αντίσταση στον Χρόνο, όπου “τὰ πάντα ῥεῖ”, σαν να επιχειρούν να τον ακυρώσουν. Λειτουργούν, λοιπόν, ως τεκμήρια ζωής και εμπειρίας, ως σταθμοί του βίου, ως μάχη επιβίωσης- γι’ αυτό, άλλωστε, ελκύουν και συγκινούν τον θεατή.
Δημιουργούν και διατηρούν Ίχνη στον Χρόνο.
Με αυτό το σκεπτικό οργανώθηκε η έκθεση φωτογραφίας της Μαίρης Χριστοφίδη, η οποία εντάσσεται στην εφετινή θεματική της γκαλερί CITRONNE”.

Κατά τον μεγάλο Γάλλο φωτογράφο Henri Cartier–Bresson« η αποφασιστική στιγμή είναι η ταυτόχρονη αναγνώριση, σε ένα κλάσμα του δευτερολέπτου, της σημασίας ενός γεγονότος καθώς και της συγκεκριμένης διάταξης των μορφών που δίνουν στο συγκεκριμένο γεγονός την κατάλληλη έκφρασή του … Στην φωτογραφία και το πιο μικρό αντικείμενο μπορεί να αποτελέσει ένα σπουδαίο θέμα, η παραμικρή ανθρώπινη λεπτομέρεια μπορεί να αποτελέσει ένα leitmotif». Οι φωτογραφίες, κατά συνέπειαν, εξαρτώνται από την καταγραφή της μοναδικής στιγμής την οποία επιλέγει ο δημιουργός τους. Η επιλογή και η αποτύπωση κρίνονται ως σύνολο· είναι η έκφραση ενός μοναδικού ενστίκτου το οποίο καθορίζει τι θα απομονώσει και πώς θα καδράρει το θέμα ο φωτογράφος.
Η Μαίρη Χριστοφίδη είναι μία φωτογράφος με οξεία οπτική αντίληψη, ένα διεισδυτικό βλέμμα. Συγκροτεί ένα προσωπικό φωτογραφικό “ντοκουμέντο”, εικόνες με έντονη αισθητική υπόσταση. Στο έργο της συγκλίνουν το ντοκυμανταίρ και η αισθητική– ό,τι, δηλαδή διακρίνει την καλλιτεχνική φωτογραφία από τα ερασιτεχνικά φωτογραφικά στιγμιότυπα, τα “snapshots”. Η συνεπαγόμενη καλλιτεχνική απόλαυση οφείλεται στην συνδυαστική οπτική του καλλιτέχνη: τα μάτια και η ψυχή, σε αγαστή συνεργασία, εξασφαλίζουν την αρμονία ανάμεσα στον εικονίζοντα δημιουργό και το εικονιζόμενο θέμα. Έτσι, το τελικό αποτέλεσμα συγκινεί, συναρπάζει, εκπλήσσει ή αιφνιδιάζει, εγείροντας συναισθήματα και προσωπικούς συνειρμούς στον θεατή.


Η  θεματική της Μαίρη Χριστοφίδη και οι επιλογές της είναι καθαρά βιωματικές: είτε πρόκειται για εντυπώσεις και στιγμιότυπα από τα πολλά της ταξίδια ανά τον κόσμο, είτε για πρόσωπα από το περιβάλλον της, είτε για τόπους και τοπία οικεία και γνώριμα. Μακρινοί προορισμοί, όπως η Κορέα, η Παταγονία, η Κούβα, η Νέα Υόρκη, η Φλωρεντία, η Κωνσταντινούπολη– αλλά και πάτρια εδάφη, όπως ο Πόρος, η Σύρος, η Σίφνος, τα Ζαγοροχώρια συνθέτουν ένα βαθύ φόντο μνήμης, μια “αναμέτρηση” με τον χώρο.  Ο χρόνος, λιγότερο παρών, δείχνει να “εξαϋλώνεται” μέσα από τις σκιές και το ημίφως της μαυρόασπρης φωτογραφίας.
Τα πρόσωπα, το άλλο θεματικό κεφάλαιο του έργου, παρουσιάζονται φωτογραφικά ως μέλη και στοιχεία ομάδας, αν όχι και οικογένειας. Ο σύντροφος ζωής, οι δύο κόρες, οι δύο μητέρες της οικογένειες, αν και χωριστές φωτογραφικές απεικονίσεις, προδίδουν τον ισχυρό δεσμό που λειτουργεί ανάμεσα στο “μοντέλο” και την καλλιτέχνιδα-φωτογράφο. Άλλοτε πάλι, φιγούρες και μορφές, μόνιμες ή περαστικές, μαρτυρούν πρόσθετες σχέσεις, δημιουργούν νέες διασυνδέσεις.
Το φωτογραφικό αυτό “ημερολόγιο” διασπάται σε ενότητες, όπως τοπία, πορτραίτα, αρχιτεκτονικά ευρήματα ή θραύσματα, καθημερινές σκηνές. Οι φωτογραφίες, μαυρόασπρες ή έγχρωμες, αποτυπώνουν το θέμα με την ίδια ένταση, το ίδιο πάθος, σχεδόν εμμονικά.  Έτσι, επί παραδείγματι, η Μαίρη Χριστοφίδη χρησιμοποιεί το γυαλί, τζάμι ή καθρέφτη, ως μεσολαβητική επιφάνεια ανάμεσα στον φακό και το υποκείμενο, για να τονίσει, μέσα από την θολότητα ή την αντανάκλαση του υλικού, μια διάσταση κρυμμένη- ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το ανθρώπινο πρόσωπο. Μία άλλη, προσεχτικά επιλεγμένη πρακτική είναι η “φωτογραφία μέσα στην φωτογραφία”, ένα πλαίσιο, ένα “κάδρο”, όπου εστιάζεται η μορφή και εγκλωβίζεται η μνήμη. Τα στοιχεία του τοπίου, φυσικά ή αρχιτεκτονικά, χρησιμοποιούνται με τρόπο ώστε να προσδίδεται έμφαση και συναισθηματική φόρτιση στην εικόνα.
Η Μαίρη Χριστοφίδη κινείται με ευκολία από την κλασική ασπρόμαυρη στην μεταμοντέρνα έγχρωμη φωτογραφία, χωρίς φόβο, με την αντίληψη της ειδικής αισθητικής την οποία εμπνέει ή και επιβάλλει η καθημερινότητα. Ο κόσμος καδράρεται σε φωτογραφικά καρέ· η φωτογραφική μηχανή συλλαμβάνει και “εκτελεί” τις στιγμές. Έτσι, η φωτογράφος συγκροτεί και αναπτύσσει ένα συνεχή διάλογο ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Κάποτε οι συνθέσεις της αγγίζουν την αφαίρεση· κάποτε, με οπτικό χιούμορ, τονίζει το οξύμωρο της φωτογραφικής αποτύπωσης, δηλαδή την ίδια την φύση της φωτογραφίας, ως απλή αντανάκλαση της πραγματικότητας και όχι ως καθεαυτή προβολή ή ερμηνεία.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons