H Γκαλερί Citronne ξεκινά την λειτουργία της στην Αθήνα με την έκθεση Γιώργου Λάππα, “Εγκιβωτισμός – Mappemonde”
“Η Γκαλερί Citronne στην Αθήνα, έρχεται να συνεχίσει και να διευρύνει την προσπάθεια που άρχισε στον Πόρο πριν από δώδεκα χρόνια. Στο νησί-πέρασμα του Σαρωνικού, με τα γαλήνια τοπία και τις τοπικές μνήμες, η γκαλερί εξέφρασε και υπογράμμισε την εντοπιότητα, το βάρος και την σημασία του ‘local’. Η γκαλερί στο Κολωνάκι αποσκοπεί να συμπληρώσει την αφετηριακή της λογική, να εισαγάγει ένα πνεύμα παγκόσμιο, να ανοιχτεί στο ‘global’” με ταξιδεύει με τις περιγραφές της η φίλη μου, Ιστορικός Τέχνης και οικοδέσποινα της Gallery Citronne του Πόρου, Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη, ανακοινώνοντας μου την έναρξη της λειτουργίας της γκαλερί στην Αθήνα, πάνω από μία κούπα απολαυστικού καφέ, και συνεχίζει.
“Την δεκαετία του ’60 η μετασχηματιζόμενη Αθήνα, με επίκεντρο το Κολωνάκι, ήταν το άνοιγμα της Ελλάδας στον κόσμο, σε ημεδαπούς, διασπορά, αλλοδαπούς· στα Δίκτυα. Ο λόφος αυτός, με τα αναγνωρίσιμα δείγματα της αθηναϊκής αστικής αρχιτεκτονικής, πολυκατοικίες, εκκλησίες, μουσεία, καταστήματα, κινηματογράφους, λειτούργησε ως σημείο αναφοράς για πολλές από τις προσωπικότητες που σηματοδότησαν εκείνη την δεκαετία· ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης, ο Μάνος Χατζιδάκις, ο Νίκος Γκάτσος, ο Γιάννης Τσαρούχης. Πολιτικοί και δημοσιογράφοι, αντάλλαζαν γνώμες και πληροφορίες στα καφε-εστιατόρια της Πλατείας· ο Γεώργιος Ράλλης, η Ελένη Βλάχου, ο Αστέρης Στάγκος.
Στις παρακείμενες Αρχαιολογικές Σχολές και τα μορφωτικά ιδρύματα εγκαταστάθηκαν ιστορικοί, αρχαιολόγοι και ελληνιστές από την Γαλλία, την Αμερική, την Αγγλία· ο Roger Milliex, ο George Thomson, ο Edmund Keely. Ο ελληνικός κινηματογράφος της εποχής απεικονίζει το Κολωνάκι ως τόπο ευημερίας, ως δείγμα της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης και ως σύμβολο κοινωνικής και οικονομικής ανόδου.
Η γκαλερί στεγάζεται σε ένα κεντρικό αστικό διαμέρισμα, στο νούμερο 19 της Π. Ιωακείμ, έναν χώρο ζώντα και ανοιχτό, όπου θα διασταυρώνονται σε αγαστή συνέργεια τα Δίκτυα, εντός και εκτός, τα οποία συγκροτούν και παράγουν Τέχνη και Διανόηση. Μέσα από αυτά, η Citronne επιδιώκει να εκφράσει την σύνθεση ανάμεσα στην εντοπιότητα και την εξωστρέφεια, το ‘glocal’”.
Με την έκθεση του Γιώργου Λάππα (1950 -2016) «Εγκιβωτισμός – Mappemonde» λοιπόν, η γκαλερί CITRONNE εγκαινιάζει τον αθηναϊκό της χώρο στo Κολωνάκι.
Παράλληλα και συμπληρωματικά με την γκαλερί στον Πόρο, η γκαλερί CITRONNE στο Κολωνάκι, στην Πατριάρχου Ιωακείμ 19, παρουσιάζει μία διαφορετική πρόταση εικαστικού χώρου. Στον Πόρο εξαίρεται η τοπικότητα, το local· στην Αθήνα διασταυρώνονται τα παγκόσμια δίκτυα, το global. Ένα αστικό διαμέρισμα, σε μια πολυκατοικία της δεκαετίας του 1960, μεταποιείται και μετα-λειτουργεί ως εκθεσιακός χώρος.
Εγκαινιάζεται την Πέμπτη 29 Νοεμβρίου, με την εγκατάσταση του Γιώργου Λάππα (1950 -2016) «Εγκιβωτισμός- Mappemonde», ένα από τα περισσότερο γνωστά και σημαντικά έργα της ελληνικής μεταπολεμικής γλυπτικής.
Η επιδίωξη της γκαλερί CITRONNE είναι να επιτύχει την σύνθεση ανάμεσα στο τοπικό και το παγκόσμιο, το glocal, αξιοποιώντας τα δίκτυα που συνδέουν την ελληνική πρωτεύουσα με την Διασπορά και την παγκόσμια καλλιτεχνική δημιουργία. Προβάλλει και θα επαναπροβάλλει έργα με αντοχή στον χρόνο, με λειτουργία στον χώρο· δηλαδή, έργα των οποίων η συμβολική υπερβαίνει τα όρια του χρόνου και του χώρου.
Με αυτό το πνεύμα επανέρχεται στην γκαλερί ο «Mappemonde», ο Χάρτης του Κόσμου, ως ένα οροθετημένο, “εγκιβωτισμένο” πεδίο μνήμης, το οποίο με την σειρά του “εγκιβωτίζεται” στην μνήμη μιας αστικής κατοικίας. Πρόκειται για μια χαρτογράφηση, μια γλυπτική αφήγηση, η οποία ανάγεται σε προσωπικά βιώματα, αλλά ταυτοχρόνως ανοίγεται σε μια πανανθρώπινη κλίμακα.
Η γλύπτρια Αφροδίτη Λίτη, σύντροφος του Γιώργου Λάππα, αναφέρει ότι “…ο κόσμος του «Mappemonde»… αποτελείτο από μικρά, μεταλλικά στοιχεία κομμένα στο οξυγόνο και ένα σπίτι, που διαμορφώθηκε γύρω από την αναζήτηση του τόπου του ξεκινήματός του…”
Θεωρεί ότι “με ένα λόγιο τρόπο, μέσω της γλυπτικής του, ο Γιώργης επέτυχε να γεφυρώσει κενά και αγκυλώσεις στο χάσμα που υπήρχε μεταξύ του κοινού και της τέχνης.” Η Αφροδίτη Λίτη, επίσης συνεπιμελήτρια, μάς παροτρύνει “να επανεκτιμήσουμε, μετά από 31 χρόνια, στον χώρο ενός φιλόξενου αθηναϊκού διαμερίσματος, «εγκιβωτισμένο» τον προσωπικό εκστατικό χάρτη του Γιώργη, μέσα από τη συρραφή σπαρμένων εικόνων πολιτισμού».
Με το νέο εγχείρημα η γκαλερί CITRONNE συνεχίζει αλλά και ανανεώνει την προσπάθεια που άρχισε πριν από 12 χρόνια. Φιλοδοξεί να εμπλουτίσει την υπάρχουσα εικαστική ζωή της πρωτεύουσας με καινούργιες ιδέες και γόνιμες συνεργασίες.
Διάρκεια Έκθεσης: 29 Νοεμβρίου 2018 – 28 Φεβρουαρίου 2019.
Εγκαίνια έκθεσης: Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου στις 7μμ
Επιμέλεια έκθεσης και καταλόγου: Αφροδίτη Λίτη, Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Γιώργος Τζιρτζιλάκης
Σχεδιασμός καταλόγου: Γιώργος Ρυμενίδης – Grid Office
Φωτισμός έκθεσης: Ελευθερία Ντεκώ
Info: Γκαλερί CITRONNE – Αθήνα, Πατριάρχου Ιωακείμ, 19, 4ος όροφος, Αθήνα • Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρ., Πε. & Παρ. 11.00 -15.00 &17.00–20.00, Τετ. 11.00-15.00, Σάβ. 11.00 –14.00 • Είσοδος ελεύθερη • Πληροφορίες: Τηλ. 30 210 7235226