Η ουσία της τέχνης δεν είναι να αψηφά τους κανόνες; Να αμφισβητεί τα δεδομένα; Δεν είναι να ανακαλύπτει νόημα σε αντικείμενα και καταστάσεις πριν το ανακαλύψουν οι άλλοι;
—Peter Lindbergh
Όταν καταφτάνουν στο γραφείο μου προσκλήσεις σαν και αυτή η χαρά μου είναι διπλή. Γιατί καταρχήν επιβεβαιώνουν πως ναι, υπάρχουν ακόμη Γκαλερί και Μουσεία στην Αθήνα που υπερβαίνουν το γενικότερο “αδιάθετο” πλαίσιο που μας περιβάλει τα τελευταία χρόνια, και φιλοξενούν εκθέσεις που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από αντίστοιχες των Μητροπόλεων του κόσμου. Επίσης, πως όχι, δεν γίνονται όλα για εντυπωσιασμό ή για τα φώτα της δημοσιότητας. Μάλιστα, αν και η ομιλία ήταν ανοικτή στο κοινό, το cocktail ήταν κεκλεισμένων των θυρών…
Το Fay’s Control ήταν εκεί, και με χαρά σας ξεναγεί στο cocktail που δόθηκε στην Gagosian Gallery, προς τιμήν του Peter Lindbergh, και της συνομιλίας του με την πρόεδρο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρα Μαρινοπούλου, που ακολούθησε, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης το απόγευμα της Τρίτης που μας πέρασε. Το ότι θα ήταν μαγικές και οι δύο εκδηλώσεις το φανταζόμουν. Αυτό που δεν μπορούσα να φανταστώ, ήταν πως εκεί θα συναντούσα και το super model των ’90s, την Nadja Auermann…
Follow me…
Στο κατάμεστο auditorium του Μουσείου, o Peter Lindbergh μίλησε περί δημιουργικότητας, παρουσίασε φωτογραφίες και βίντεο από τη δουλειά του, ενώ αναφέρθηκε και σε χαρακτηριστικές στιγμές από την εντυπωσιακή καριέρα του.
Watch the video “The Reunion”!
Στο τέλος της συζήτησης το κοινό είχε την ευκαιρία να θέσει ερωτήσεις στον διάσημο φωτογράφο, ο οποίος απάντησε στην κάθε μια αναλυτικά και με ιδιαίτερη διάθεση για διάλογο.
Ο Lindbergh μίλησε για τη γυναικεία ομορφιά και ανέφερε ότι οι γυναίκες στα πενήντα είναι πιο όμορφες από ο,τι στα είκοσι, κι ας μην το ξέρουν. Η φρεσκάδα που έχουν στα είκοσι δεν μπορεί να κερδίσει την ομορφιά ενός προσώπου που έχει πάνω του τα σημάδια της ωριμότητας και της εμπειρίας, σύμφωνα με τον ίδιο…
Peter Lindbergh in Conversation…
Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τη Gagosian Gallery με αφορμή το κλείσιμο της έκθεσης του Peter Lindbergh που ολοκληρώνεται αυτό το Σάββατο 23 Απριλίου.
Όσοι δεν την έχετε επισκεφτεί ακόμα, σας την συνιστώ ανεπιφύλακτα!
It’s good to know: Οι—εμβληματικές πλέον—φωτογραφίες του Lindbergh που απεικονίζουν γυναίκες αντλούν έμπνευση από τις απαρχές του αφηγηματικού κινηματογράφου και τις φωτογραφίες δρόμου. Με τις φευγαλέες λεπτομέρειες και την κομψότητα στη σύνθεση, η θηλυκότητα και γοητεία των γυναικών που φωτογραφίζει αναδεικνύεται μέσα από τον απροκάλυπτο ρεαλισμό που χαρακτηρίζει τη δουλειά του–απομεινάρι της καταγωγής του από την Ανατολική Ευρώπη.
Στα editorials μόδας για τη Vogue, το Harper’s Bazaar, τοInterview και πολλά ακόμη διεθνούς εμβέλειας περιοδικά, αντί να σκηνοθετεί λαμπερές εικόνες ο Lindbergh φωτογραφίζει τα μοντέλα με αφοπλιστικό ρεαλισμό, σε ασπρόμαυρο υψηλού κοντράστ. Χρησιμοποιεί την κίνηση του σώματος, και συγκεκριμένα τον μοντέρνο χορό, για να αναδείξει την ανθρώπινη σιλουέτα με τρόπο που εμπεριέχει στοιχεία τόσο της αρχαιότητας όσο και της σύγχρονης εποχής.
Η έκθεση περιλαμβάνει φωτογραφίες από τα τελευταία 30 χρόνια και αποδεικνύει πόσο επηρέασε ο Lindbergh τη φωτογραφία μόδας αλλά και την ίδια την έννοια του πορτρέτου γενικότερα. Η ομορφιά των γυναικών που απαθανατίζει είναι ουσιαστική, συγκροτημένη και χωρίς αναστολές. Οι φωτογραφίες του υπογραμμίζουν τη φυσική χάρη των γυναικών, χωρίς πολλά φτιασίδια, χωρίς ιδιαίτερη σκηνοθεσία που θα αποσπούσε την προσοχή του θεατή.
Σε ένα δίπτυχο με τη Monica Bellucci, στη μία εικόνα ο φακός εστιάζει στο ατίθασο και αποφασιστικό βλέμμα της καθώς περπατάει προς τη φωτογραφική μηχανή, ενώ στην άλλη την απεικονίζει να κοιτάει αλλού, σαν να είναι απορροφημένη σε μια πολύ προσωπική στιγμή. Σε ένα αφιέρωμα στη χορογράφο Pina Bausch, πέντε μοντέλα γίνονται ένα, δημιουργώντας με την κίνηση του κορμιού τους μια εικόνα όπου τα άκρα και οι καμπύλες τους αποτελούν στοιχεία μίας αφαιρετικής σύνθεσης. Σε μία άλλη φωτογραφία η Karen Elson, χλωμή και γαλήνια, φαντάζει σαν μαρμάρινο άγαλμα της κλασικής αρχαιότητας.
Ο Peter Lindbergh γεννήθηκε το 1944 στη Λίσσα της Γερμανίας. Ζει και εργάζεται μεταξύ Παρισιού, Νέας Υόρκης και Αρλ της Γαλλίας. Έργα του υπάρχουν σε δημόσιες συλλογές, μεταξύ των οποίων: Κέντρο Georges Pompidou (Παρίσι), μουσείο Victoria and Albert (Λονδίνο) και CNAP—Centre national des arts plastiques (Παρίσι). Μερικές από τις πιο σημαντικές ατομικές εκθέσεις του: «Peter Lindbergh: A Different History of Fashion», Kunsthal του Ρότερνταμ, Ολλανδία (θα γίνει μέσα στο 2016), «Peter Lindbergh: Images of Women», μουσείο Bunkamura στο Τόκιο (1996, περιόδευσε και στο Hamburger Bahnhof του Βερολίνου, στο Kunsthaus Wien της Βιέννης το 1997, στο Palazzo Delle Esposizioni της Ρώμης το 1998, στο μουσείο Pushkin της Μόσχας το 2002, και σε άλλα μέρη), «Peter Lindbergh: Stories Supermodels», Ludwig Museum Schloss στο Ομπερχάουζεν της Γερμανίας (2003), «Peter Lindbergh: The Unknown», Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ullens του Πεκίνου (2011), «Peter Lindbergh», FoMu στην Αμβέρσα (2011–12); και «Peter Lindbergh: Berlin», Maison de la Photographie στη Λιλ (2013).
Gagosian Gallery: Μέρλιν 3, Κολωνάκι
Φωτογραφίες: Studio Panoulis