ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Άννα Αμπαριώτου: Η Τέχνη του να μην κάνεις Τίποτα και η Παράλληλη Πεζοπορία στη Citronne Gallery!

Μια νέα ενότητα από ψηφιακά έργα και κεραμικά γλυπτά στην υπέροχη Citronne Gallery!

Η CITRONNE Gallery – Αθήνα παρουσιάζει την καλλιτέχνιδα Άννα Αμπαριώτου σε μια ατομική έκθεση την οποία τιτλοφορεί Η Τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία. Στην έκθεση αποτυπώνεται η διαδικαστική προσπάθεια της καλλιτέχνιδας να ανακαλύψει και να αποκαλύψει έναν «άλλον», μη προφανή κόσμο. Ο εκτεταμένος τίτλος λειτουργεί ως μέρος της εικαστικής δημιουργίας, καθώς παραπέμπει στην αφετηρία, δηλαδή στην αρχική ιδέα της καλλιτεχνικής αναζήτησης. Η Άννα Αμπαριώτου εξηγεί αναλυτικά τον τίτλο αυτόν. Προσδιορίζει την «Τέχνη του να μην κάνεις τίποτα» ως τον χώρο και τον χρόνο που δίνει κανείς στον εαυτό του να αντιληφθεί, να κατανοήσει και να αξιολογήσει αυτά που έχουν συμβεί και αυτά που συμβαίνουν. Η «Παράλληλη Πεζοπορία» είναι ο χρόνος και ο χώρος που δίνει κανείς στον εαυτό του να ζήσει με την διαύγεια που του προσφέρουν όσα έχει ανακαλύψει.

Άννα Αμπαριώτου, Ένα παιχνίδι που το λένε κρυφτό (2023), 11χρωμη pigment εκτύπωση σε χαρτί fine art Hahnemühle photo luster, 84 x 120 εκ

Στον χώρο της CITRONNE Gallery αναπτύσσεται μία εγκατάσταση η οποία επιχειρεί να εκφράσει το κυρίαρχο αφήγημα της καλλιτέχνιδας, το οποίο εμπεριέχει εξίσου στοιχεία φαντασίας, όπως και στοιχεία ρεαλισμού. Η συνύπαρξη αυτή δείχνει στον θεατή μια πραγματικότητα σύνθετη, όπως την προσλαμβάνει και την εξελίσσει η υποκειμενικότητα. Τα έργα της Άννας Αμπαριώτου, παραπέμπουν σε ένα απολύτως προσωπικό παράλληλο σύμπαν, με μια ελεύθερη ερμηνευτική προσέγγιση της καθημερινής πορείας των ανθρώπων. Ο θεατής καλείται να αποκρυπτογραφήσει αυτήν την προσωπική εικαστική γλώσσα. 

Οι κοσμοναύτες (2023), 11χρωμη pigment εκτύπωση σε χαρτί fine art Hahnemühle photo luster, 54 x 120 εκ

Ο Κώστας Πράπογλου, ο επιμελητής της έκθεσης, θεωρεί ότι με τα έργα αυτά «γινόμαστε μάρτυρες μιας ανταλλαγής φιλοσοφικών νοημάτων, αμφισβητούμε, διαπραγματευόμαστε και επαναπροσδιορίζουμε τη συνύπαρξη και τη σχέση μας με το περιβάλλον και την ίδια τη φύση».

Διέσχισα ράθυμα τον διάδρομο τον στρωμένο με χαλίκια. Όταν άνοιξα την πόρτα θυμήθηκα: Υπάρχει ένας ελέφαντας στo δωμάτιo.
(2023), stoneware πηλός, διαστάσεις μεταβλητές

Η γκαλερί CITRONNE πλαισιώνει και συμμετέχει στην καλλιτεχνική αυτή «διαπραγμάτευση».

Άννα Αμπαριώτου

Η Άννα Αμπαριώτου λέει στο Fay’s Control: «Ο Όμηρος ξεκινά την ραψωδία α της Οδύσσειας με τον στίχο «Τον άνδρα τον πολύπραγο τραγούδησέ μου, ώ Μούσα…»1. Ο Bernard Shaw, όταν ρωτήθηκε εάν θεωρούσε ότι τη Βίβλο την έγραψε το Άγιο Πνεύμα, απάντησε ότι όλα τα βιβλία που αξίζει να διαβαστούν τα έχει γράψει το Άγιο Πνεύμα. Κατά τη γνώμη μου, και οι δύο αναφέρονται στη συνάντηση του ασυνείδητου με το συνειδητό, δύο ξεχωριστών τμημάτων της πολύπλοκης ανθρώπινης «μηχανής», που το καθένα λειτουργεί με τους δικούς του κανόνες και εν δυνάμει αποτελούν την πηγή της δημιουργικότητας.
Η φράση «H τέχνη του να μην κάνεις τίποτα» με γοητεύει γιατί περιέχει δύο αρνήσεις (που συνήθως ισοδυναμούν με μια κατάφαση). Και μαζί τους συνδέεται και η λέξη «τέχνη», με τη μεγάλου ειδικού βάρους ετυμολογία της, καθώς προέρχεται από τον αόριστο β’ («έτεκον») του ρήματος τίκτω (=γεννώ). Για μένα, «η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα» είναι στην ουσία ο χώρος και ο χρόνος που δίνεις στον εαυτό σου να αντιληφθεί, να κατανοήσει και να αξιολογήσει αυτά που έχουν συμβεί και αυτά που συμβαίνουν.

Το άλλο μισό, το β’ συνθετικό του τίτλου αυτής της δουλειάς, «η παράλληλη πεζοπορία», είναι ο χρόνος και ο χώρος που δίνεις τον εαυτό σου να ζήσει με την διαύγεια που σου προσφέρουν όσα έχεις ανακαλύψει.

Προσωπικά δεν προσπαθώ να υπεραναλύσω αυτή τη διπλή διαδικασία. Έχω την αίσθηση ότι η αφετηρία της σύλληψης ενός έργου έρχεται συνήθως μέσα από τη «σιωπή» και την «άγνοια» του τι ακριβώς θέλω να πω. Αυτό, άλλωστε, μου δίνει την ελευθερία να είμαι τολμηρή, να πειραματιστώ και να αφήσω το ένστικτό μου να ακουστεί.

Και είναι συνήθως μια λεπτομέρεια που αποκαλύπτει το όλον. Αυτές ακριβώς οι λεπτομέρειες που παρουσιάζονται στη συγκεκριμένη σειρά έργων δεν μου ανήκουν. Αφήνομαι να τις παρατηρώ, χωρίς καμιά ωφελιμιστική αιτία και κανένα ορθολογιστικό κίνητρο. Προϋπάρχουν γύρω μου, γύρω μας. Αυτό, το οποίο μου ανήκει όμως, είναι η σύνθεση της ιστορίας που αφηγούμαι, δώρο του δικού μου ασυνείδητου (μνήμες DΝΑ, αταβιστικά χαρακτηριστικά) και του συνειδητού (αισθήσεις και συναισθήματα).

Όλα αυτά παρουσιάζονται στον Θεατή ως υπενθύμιση μιας αλήθειας, η οποία δεν έχει καμιά σχέση με τον καταιγισμό της πληροφορίας και του θορύβου που βιώνουμε στην καθημερινότητα. Μιας αλήθειας με την σημασία της συναίσθησης, του σεβασμού για τη μοναδικότητα και την αξία κάθε έλλογης και άλογης ύπαρξης».

It’s good to know: Η έκθεση συνοδεύεται από τη δίγλωσση έκδοση The Art of Doing Nothing and the Parallel Hiking – Η Τέχνη του να Μην Κάνεις Τίποτα και η Παράλληλη Πεζοπορία. 
Κείμενα: Άννα Αμπαριώτου,Έφη Κασούρα, Κώστας Πράπογλου, Τατιάνα Σπινάρη. 

Επιμέλεια: Κώστας Πράπογλου
Εγκαίνια: Πέμπτη, 16 Μαΐου, 2024 | 19:30 – 22:00
Διάρκεια: 16 Μαΐου – 29 Ιουνίου 2024
CITRONNE Gallery – Αθήνα 
Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 10675 Αθήνα | 4ος όροφος

error: Content is protected !!