Η αρχή της Σχολικής Χρονιάς, η αλλαγή Βαθμίδας, η αλλαγή Σχολικού Περιβάλλοντος προκαλούν άγχη και αγωνίες, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, σε Ψυχολογικό, Κοινωνικό και Μαθησιακό Επίπεδο, σε όλα τα Παιδιά & Έφηβους, ανάλογα με την ηλικία και την εξελικτική τους φάση, αλλά ταυτόχρονα και στους Γονείς και Εκπαιδευτικούς. Τα Παιδιά/Μαθητές βιώνουν το καθένα με το δικό του τρόπο την αλλαγή, με αφορμή την έναρξη του σχολείου, σύμφωνα με την Ψυχοσύνθεση, Ωριμότητα και Εξέλιξη τους. Επίσης και οι γονείς βιώνουν συναισθήματα αποχωρισμού, άγχους και ανησυχίας για την ομαλή προσαρμογή και εξέλιξη των παιδιών τους και για αυτό χρειάζονται στήριξη και καθοδήγηση από έμπειρους και επαγγελματίες συμβούλους Ψυχικής Υγείας, Ψυχολόγους και Εκπαιδευτικούς !
Οι Γονείς πρέπει να έχουν υπόψη ότι με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, κάθε παιδί αντιδρά και συμπεριφέρεται σε κάθε καινούργιο ξεκίνημα με διαφορετικό τρόπο, ανάλογα με την Ηλικία, το στάδιο Ανάπτυξης & Εξέλιξης, το Ταπεραμέντο και Προσωπικότητα του. Αυτή τη διαφορετικότητα οι Γονείς πρέπει να την λαμβάνουν υπόψη τους, να τη σέβονται, καθώς επίσης να υιοθετούν διαφορετικές διαδικασίες Προσαρμογής για κάθε παιδί.
«Προσαρμογή είναι Λέξη – Κλειδί που πρέπει οι Γονείς να έχουν πάντοτε στο μυαλό τους!»
Όπως έχω αναφέρει στο βιβλίο μου «Τα Παιδιά μας, οι ΚΑΘΡΕΦΤΕΣ μας!», εκδόσεις ΜΙΝΩΑΣ, 2023: ΚΑΘΕ ΠΑΙΔΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ και χρειάζεται διαφορετικό χειρισμό, διαπαιδαγώγηση & επικοινωνία. Προσαρμογή είναι Λέξη – Κλειδί που πρέπει οι Γονείς να έχουν πάντοτε στο μυαλό τους ! Είναι η διαδικασία όπου κάποιος προσπαθεί να διαμορφώσει την συμπεριφορά του στις νέες συνθήκες. Και έτσι λοιπόν τα παιδιά/μαθητές πρέπει να καλλιεργήσουν την ικανότητα της Προσαρμογής, που είναι ένα σημαντικό Kλειδί E.Q. Συναισθηματικής Νοημοσύνης, ώστε να αναπτύξουν την καλύτερη δυνατή σχέση με το καινούργιο σχολικό περιβάλλον, συνθήκες & ανθρώπους δηλ. συμμαθητές, δασκάλους κλπ.
Οι Γονείς και οι Δάσκαλοι πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι η Προσαρμογή σαν E.Q. Αξία είναι συνδεδεμένη με την Αλλαγή. Κατά την περίοδο της προσαρμογής και εξέλιξης τα παιδιά παρουσιάζουν απότομες αλλαγές στη συμπεριφορά, ανεξήγητα νεύρα, άρνηση για επικοινωνία, μελαγχολία, κλείσιμο στον εαυτό τους, ακόμα και επιθετικότητα. Τις συμπεριφορές αυτές οι γονείς πρέπει να τις χειριστούν με ψυχραιμία, να δώσουν χρόνο στο παιδί τους και να του δείξουν στη πράξη ότι ενδιαφέρονται για το πως αισθάνεται, τι σκέφτεται, τι τον/την προβληματίζει και ότι σαν γονείς είναι κοντά/δίπλα για να συμπαρασταθούν στις δοκιμασίες και αλλαγές με όποιον τρόπο μπορούν. Επίσης, οι Γονείς πρέπει να διδάξουν στα παιδιά τους ότι τα σημαντικότερα γεγονότα της ζωής του ανθρώπου έρχονται μέσω των αλλαγών. Η αλλαγή, είτε είναι θετική είτε αρνητική είναι συνυφασμένη με την ίδια τη ζωή και είναι δεδομένη. Τα Παιδιά/ οι Μαθητές είναι αυτά που λόγω ηλικίας και θέσης βιώσουν πιο έντονα τις αλλαγές. Ιδιαίτερα στην εποχή μας, με τις έντονες προσκλήσεις, όπως : την αντιμετώπιση των συνεπειών του Covid-19, την ανασφάλεια, την ανάπτυξη των αυτό-άνοσων νοσημάτων, τη ψυχολογική φθορά, την οικονομική αβεβαιότητα, η ομαλή προσαρμογή είναι ενδεδειγμένη & καθοριστική! Άρα, το καλύτερο μάθημα που πρέπει να τα διδάξουν οι γονείς από μικρή ηλικία στα παιδιά, είναι Προσαρμογή στις Αλλαγές ! Όσο πιο νωρίς βοηθήσουν οι γονείς τα παιδιά τους να δεχτούν τις αλλαγές, τόσο πιο εύκολα θα μπορέσουν αυτά να προσαρμοσθούν στην καινούργια τους πραγματικότητα και να πάρουν Μαθήματα Ζωής.
Οι Γονείς πρέπει να θυμούνται ότι όσο πιο νωρίς διδάξουν στα παιδιά τους την έννοια της αλλαγής σαν φυσιολογικό κομμάτι της ζωής, θα τα βοηθήσουν να κτίσουν & καλλιεργήσουν Βασικά Κλειδιά Συναισθηματικής Νοημοσύνης, E.Q. όπως:
🌷Ανάπτυξη Προσωπικής και Διαπροσωπικής Ταυτότητας,
🌷Καλλιέργεια Εσωτερικής Δύναμης και Ωριμότητας,
🌷Υιοθέτηση Εν-συναίσθησης & Ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο,
🌷Καλλιέργεια Αυτοελέγχου, Αυτοπειθαρχίας και Αυτοπεποίθησης,
🌷Τόλμη για καλλιέργεια Ανεξαρτησίας,
🌷Ανάπτυξη Συναισθηματικής Νοημοσύνης και Ωριμότητας
Οι Γονείς, καθώς και οι Εκπαιδευτικοί, πρέπει να τιμήσουν και σεβαστούν τη μοναδικότητα και το ταπεραμέντο κάθε παιδιού. Επίσης να είναι προετοιμασμένοι να αποδεχθούν και τα δύσκολα συναισθήματα, που μπορεί να βιώσει κάθε παιδί όπως: λύπη, αντικοινωνική συμπεριφορά, υπερκινητικότητα, κρίσεις πανικού, ψυχοσωματικά προβλήματα καθώς και φοβίες, ξαφνικές αλλαγές κεφιού, νευρικότητα, αρνητικότητα, ακόμα και λύπη, εσωστρέφεια, κλείσιμο στον εαυτό! Συνήθως αυτές οι συμπεριφορές αρχίζουν και μειώνονται σταδιακά, όταν το παιδί κατορθώνει να προσαρμοσθεί στις Καινούργιες Σχολικές Συνθήκες. Ο βαθμός και ο ρυθμός προσαρμοστικότητας βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη προσωπική ικανότητα κάθε παιδιού, καθώς και στη διάθεση και ικανότητα των Γονιών να βοηθήσουν τα παιδιά τους.
Tip Φροντίδας: Οι γονείς για να βοηθήσουν τα παιδιά τους στη σχολική προσαρμογή μπορούν να αναζητήσουν την Τόνωση και την Καθοδήγηση ενός Συμβούλου Ψυχολόγου. Η Συμβουλευτική Ψυχολογική Στήριξη θα τους βοηθήσει να ξεκαθαρίσουν Προτεραιότητες και να Ενδυναμωθούν αυτοί και τα παιδιά τους.
Τζίνα Γ. Θανοπούλου, Ed.M., M.A., Harvard University
Συμβουλευτική Ψυχολόγος – Ψυχοεκπαιδευτική Σύμβουλος
Αντιπρόεδρος Harvard Club of Greece, Σύλλογος Αποφοίτων του Παν. Harvard στην Ελλάδα