ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Αφροδίτη Λίτη “Το Ονειρικό και το Όνειρο: οι Επικονιαστές της Ζωής” στη Citronne Gallery!

Την Πέμπτη 12 Δεκεμβρίου, 2024 εγκαινιάζεται στη CITRONNE Gallery – Αθήνα η ατομική έκθεση- εγκατάσταση της γλύπτριας Αφροδίτης Λίτη, με τίτλο “Το Ονειρικό και το Όνειρο: οι Επικονιαστές της Ζωής”. Η έκθεση αυτή πραγματεύεται το θέμα του Ονείρου, την επίδραση  και τον αντίχτυπό του στην ζωή μας. Οι εγκαταστάσεις απηχούν εικόνες από το υποσυνείδητο, από έναν ιδεατό κόσμο, όπως αυτόν που ζούμε μέσα στα ίδια τα όνειρα ή και στην μνήμη που αναδύεται συχνά με την μορφή του ονείρου. Αποκαλύπτουν την βαθύτερη, την “κρυφή” όψη του ανθρώπου- αυτή που εκφράζεται εκτός πραγματικότητας, απελευθερωμένη από κανόνες ορθολογισμού και όποιων συμβάσεων.

Το Ονειρικό και το Όνειρο: οι Επικονιαστές της Zωής I, 2024, 250 x 280 εκ., ανοξείδωτος καθρέφτης. Παραχώρηση CITRONNE Gallery.

Η Αφροδίτη Λίτη θεωρεί τα όνειρα “επικονιαστές της ζωής”. Μεταφέρουν μνήμες, επιθυμίες, ελπίδες, φόβους- αλλά και εικόνες νηνεμίας, γαλήνης και μακρινής ευωχίας. Στηρίζονται σε αναμνήσεις, παραδόσεις, μύθους, αφηγήσεις- βιώματα τα οποία η καλλιτέχνις πιστώνει στην οικογένεια και στα παιδικά της χρόνια. Έτσι τροφοδοτείται ο ανθρώπινος βίος, έτσι αμβλύνεται το βάρος και οι συχνά αδιέξοδες επιθυμίες που διέπουν τον αισθητό κόσμο. 

Λεπτομέρεια, Το Ονειρικό και το Όνειρο: οι Επικονιαστές της Zωής I, 2024, 250 x 280 εκ., ανοξείδωτος καθρέφτης. Παραχώρηση CITRONNE Gallery.

Αυτό εξηγεί “ονειρικά” η Αφροδίτη Λίτη στην έκθεση αυτή. Η πρώτη εγκατάσταση αναπαριστά ένα λιβάδι με μεγάλα αστραφτερά κρίνα, όπου “ενθρονίζονται” δύο παιδιά, απορροφημένα από το τοπίο. Η σύνθεση παραπέμπει στην αθωότητα· στους μαγικούς κήπους, στους Παραδείσους της παιδικής ηλικίας, όπως έχουν περιγραφεί και σε άλλες μορφές Τέχνης, την Μουσική ή την Λογοτεχνία. Η δεύτερη εγκατάσταση, συνδέεται θεματικά με την πρώτη, ως προϊόν, ως απόρροια μιας μνήμης που παίρνει την μορφή του ονείρου. Μια πανύψηλη ροδακινιά προβάλλει στα κλαδιά της τους καρπούς της, αλλά και τα πτηνά του ουρανού που φωλιάζουν εκεί. Έρχεται στον θεατή μια ειδυλλιακή εικόνα της φύσης, όπου κυριαρχεί το εωθινό φως- όπως το θυμάται η καλλιτέχνις.

Πεταλούδες, 2024, 70 x 70 εκ., ανοξείδωτος καθρέφτης. Παραχώρηση CITRONNE Gallery.

Και οι δύο εγκαταστάσεις είναι φτιαγμένες από αστραφτερό μέταλλο το οποίο αντανακλά και αντανακλάται, όπως ακριβώς λειτουργεί ένας καθρέφτης. Κάθε στοιχείο των εγκαταστάσεων αναφέρεται στις αισθήσεις του ανθρώπου, ιδωμένες μέσα από τον αντικατοπτρισμό του εσωτερικού στον εξωτερικό κόσμο.  Πρόκειται για την αντανάκλαση του Ονείρου μέσα στην αισθητή πραγματικότητα.

It’s good to know: Η γκαλερί έχει ήδη συνεργαστεί με την γλύπτρια στον Πόρο, στον χώρο της και στο Αρχαιολογικό Μουσείο του νησιού (“Εσωτερικού Παράδεισοι”, CITRONNE Gallery – Πόρος, 2012 και “Γλάυκες”, Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου, 2017.

«Η “ονειρική” αφήγηση της Αφροδίτης Λίτη είναι ο αντικατοπτρισμός του εσωτερικού στον εξωτερικό κόσμο.», Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη

Η Διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης – Διευθύντρια της CITRONNE Gallery, Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη μας λέει για την έκθεση: Η Αφροδίτη Λίτη επιστρέφει στην CITRONNE Gallery, αυτή την φορά στον εκθεσιακό χώρο της Αθήνας. Η έκθεση εκτείνεται σε δύο in situ εγκαταστάσεις, τοποθετημένες στις δύο συνδεόμενες αίθουσες της γκαλερί. Οι εγκαταστάσεις αυτές κινούνται γύρω από το θέμα του ονείρου και των αποτυπώσεων του στον συνειδητό βίο. Το Όνειρο, ο αρχαίος Όνειρος, εντάσσεται στο γίγνεσθαι των ανθρώπων και αναφέρεται στην “κρυφή” πλευρά της προσωπικότητας- αυτήν που δεν υποτάσσεται σε κανόνες ορθολογισμού ή φωτογραφικές απεικονίσεις του αισθητού κόσμου. Στην Αρχαιότητα, ο Όνειρος ερχόταν ως προάγγελος του μέλλοντος· στην μεταγενέστερη επιστημονική θεώρηση αντανακλά το υποσυνείδητο, δηλαδή αισθήματα και προ-αισθήματα, μνήμες αρχέγονες, επιθυμίες ανεκπλήρωτες, ανομολόγητους φόβους και αγωνίες, αλλά και εικόνες νηνεμίας, ηρεμίας και αγαλλίασης. Η Αφροδίτη Λίτη στο πρώτο μέρος της έκθεσης εγκαθιστά γλυπτικά ένα Όνειρο. Πρόκειται για ένα λιβάδι με μεγάλα κρίνα φτιαγμένα από αστραφτερό μέταλλο, ώστε να κυριαρχούν και να δεσπόζουν στο τοπίο. Η εικόνα παραπέμπει στους ονειρικούς κήπους, τους “παραδείσους” των παιδικών χρόνων, όπως έχουν αποτυπωθεί και στην μουσική και στην λογοτεχνία. Η εντύπωση αυτή ενισχύεται και από την υπερυψωμένη γλυπτική, εξίσου αστραφτερή, παρουσία δύο παιδιών απορροφημένα από το τοπίο.

Το Ονειρικό και το Όνειρο: οι Επικονιαστές της Zωής II, 2024, διαστάσεις μεταβλητές, ανοξείδωτος καθρέφτης. Παραχώρηση CITRONNE Gallery.

Στο δεύτερο μέρος η Αφροδίτη Λίτη περνά από το όνειρο στην ονειρική μνήμη. Εγκαθιστά ένα πανύψηλο δέντρο, μια ροδακινιά, την οποία η καλλιτέχνις τοποθετεί στο κέντρο της ανάμνησης. Στα κλαδιά του βρίσκονται οι καρποί του· αλλά, επιπλέον, εκεί κάθονται και πουλιά, τα πτηνά του ουρανού- όλα φτιαγμένα από το ίδιο αστραφτερό μέταλλο-καθρέφτη. Ο πρώτος “θεατής” είναι η ίδια η καλλιτέχνις η οποία κοιτάζει ένα ονειρικό παρελθόν το οποίο συγκροτεί μέσα από μνήμες, από αφηγήσεις, από μύθους, από βιώματα. Και οι δύο εγκαταστάσεις, αλληλοσυμπληρούμενες, αφυπνίζουν μνημονικά τα βασικά στοιχεία των αισθήσεων: η “ροδόχρους” αυγή, αναφέρεται στην οπτική μνήμη· η γεύση, εμπεριέχεται στους καρπούς της ροδακινιάς· η όσφρηση, το άρωμα των κρίνων· η ακοή, το κελάηδισμα των πουλιών· τέλος, η αφή έρχεται μέσα από τα υλικά που χειρίζεται η καλλιτέχνις. Οι αισθήσεις εντάσσονται σε ένα ρευστό ή σταθερό πλαίσιο φύσης, όπου κυριαρχεί η αρμονία και η αθωότητα. Το Όνειρο και το Ονειρικό του αποτύπωμα έρχονται από την “παραμυθία”, το παρηγορητικό αφήγημα της καθησυχαστικής φαντασίας. Η “ονειρική” αφήγηση της Αφροδίτης Λίτη είναι ο αντικατοπτρισμός του εσωτερικού στον εξωτερικό κόσμο.

Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη
Διδάκτωρ της Ιστορίας της Τέχνης – Διευθύντρια της CITRONNE Gallery

Διάρκεια έκθεσης: 2 Δεκεμβρίου, 2024 – 15 Φεβρουαρίου, 2025

error: Content is protected !!