ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Πως να διατηρήσουμε την ηρεμία μας, ακόμα και όταν τα παιδιά μας, μας βγάζουν “εκτός εαυτού”!

Ίσως να έχετε παρατηρήσει ότι οι σχέσεις με τα παιδιά,-ακόμα και με τους συντρόφους ή και με μέλη της οικογένειας-, πηγαίνουν καλύτερα, όταν εσείς είστε σε καλή διάθεση, με θετικό πνεύμα και αισιοδοξία. Αντίθετα, όταν είστε από πριν νευριασμένοι, θυμωμένοι, σε ένταση, οι σχέσεις σας μαζί τους γίνονται δυσκολότερες.

Από την Τζίνα Γ. Θανοπούλου

Όταν έχει συμβεί κάτι αρνητικό στη δουλειά ή προσωπική ζωή και ερχόμαστε σε επαφή με τα παιδιά, αυτά το αντιλαμβάνονται, γιατί έχουν αναπτυγμένη την διαίσθηση τους, «λαμβάνουν» την αρνητικότητα μας και «απαντούν» με προκλητική συμπεριφορά, θυμό, αντίσταση. Άρα η αρνητική μας διάθεση «έλκει» τη δική τους αντίδραση και προκαλείται ένας φαύλος κύκλος αρνητικότητας που θα έχει άσχημες συνέπειες για όλη την οικογένεια.
Επομένως, θα ήταν καλό σαν γονείς να διαχειριστούμε τα συναισθήματά μας, (άγχος, θυμό, κούραση κ.λπ.) από πριν, προτού ακόμα συναντήσουμε τα παιδιά, ή/και το σύντροφο, να προσπαθήσουμε να αφήσουμε έξω την ένταση και άσχημη διάθεση.
«Τα παιδιά είναι οι καθρέφτες των γονιών τους»! Κάνουν ό,τι κάνουμε και όχι μόνο ό,τι λέμε. Από την αρνητική διάθεση, από το ξέσπασμα θυμού και από τα νεύρα μας θα μιμηθούν την ίδια αρνητική συμπεριφορά. Αν δουν στην πράξη ότι όταν συμβαίνει κάτι, ο γονιός τα χάνει, φωνάζει, νευριάζει, βρίζει, τότε και τα παιδιά θα ακολουθήσουν το παράδειγμά του και θα επαναλάβουν συνειδητά ή/ και ασυνείδητα το Γονεικό μοντέλο συμπεριφοράς.
Τα παιδιά αναπαράγουν την αρνητική συμπεριφορά των γονιών. Η μόνη λύση είναι εμείς σαν γονείς να συνειδητοποιήσουμε τι παράδειγμα δίνουμε στα παιδιά και να προσπαθήσουμε με ειδικές τεχνικές «διαχείρισης θυμού» και με συμβουλευτική βοήθεια, να κοντρολάρουμε το θυμό, τα νεύρα και την αρνητική μας αντίδραση, μαθαίνοντας καινούριους τρόπους διαχείρισης και διοχέτευσης αρνητικών συναισθημάτων δημιουργικά.
Ο ρόλος μας σαν γονείς είναι να καθοδηγούμε, τροφοδοτούμε τα παιδιά μας με θετικό τρόπο να ξεπερνούν τις κρίσεις, αφού πρώτα βέβαια έχουμε δουλέψει με τον εαυτό μας. Πρέπει τα παιδιά να μας βλέπουν σαν «θετικό παράδειγμα», αυτό αποτελεί «κλειδί» πετυχημένης σχέσης και εξέλιξης των παιδιών.

9e5cc17acc410c3f580cee428b68553a
Η δουλειά με τον εαυτό μας πρέπει να περιλαμβάνει:
1. Τεχνικές διαχείρισης θυμού, άγχους.
2. Συμβουλευτική /Ψυχολογική στήριξη.
3. Αυτογνωσία: Ανάλυση, Αναγνώριση, Διαχείριση δύσκολων εμπειριών του παρελθόντος και αρνητικών συναισθημάτων, Αντικατάσταση αρνητικών εγγραφών με θετικές.
4. Θετική Προβολή & Σκέψη, Οραματισμός, (Positive Visualization), Διαλογισμός.
5. Διάβασμα βιβλίων Θετικής σκέψης.
6. Παρακολούθηση σχετικών σεμιναρίων.
7. Δημιουργική Γραφή ( Creative Writing) κτλ.

Αυτοί είναι μερικοί τρόποι για να διδάξουμε στα παιδιά μας σημαντικά μαθήματα ζωής :
1. Πώς να ρυθμίζουν με θετικότερους και ευνοϊκότερους τρόπους τα συναισθήματά τους.

2. Πώς να διοχετεύουν δημιουργικά την ενέργειά τους, αντί να την μπλοκάρουν.

3. Πώς να είμαστε παράδειγμα ζωής για αυτά. Με το δικό μας παράδειγμα ζωής και πράξης εμπνέουμε και καθοδηγούμε τα παιδιά μας. Από τη φύση τους μπορεί να μας «προκαλούν» με τον τρόπο τους, αλλά στη δική τους πρόκληση εμείς, αν έχουμε μάθει να διοχετεύουμε την έντασή μας δημιουργικά και έχουμε δουλέψει τον εαυτό μας και μπορούμε να ανταποκριθούμε με πιο ήρεμο τρόπο, μπορούμε να τα διδάξουμε πιο λειτουργικό τρόπο διαχείρισης συναισθημάτων & Αυτό-κυριαρχίας.

4. Πώς τα παιδιά να βασίζονται στα μαθήματα που τους δίνουμε σαν γονείς για να μάθουν να «επιβραδύνουν» το θυμό τους, να κοντρολάρουν και να διοχετεύουν τα αρνητικά συναισθήματα. Αν εμείς παραμείνουμε «ήρεμοι», με αυτοσυγκράτηση και αυτοέλεγχο ακόμα και σε συνθήκες έντασης και πανικού, τα παιδιά θα παραδειγματιστούν να αντιμετωπίζουν με ηρεμία, υπομονή, αυτοκυριαρχία τις δυσκολίες. Άρα ουσιαστικά διδάσκονται μαθήματα Συναισθηματικής Ευφυΐας και Αυτοελέγχου που είναι «κλειδιά» για την ισορροπία και επιτυχία στη ζωή τους.

Τεχνικές διαχείρισης αρνητικών συναισθημάτων:

Απλές τεχνικές που εμείς οι γονείς μπορούμε να ακολουθήσουμε και να τις διδάξουμε στα παιδιά μας στις δύσκολες στιγμές πανικού, άγχους, θυμού. Ακολουθούμε τρία βήματα:

1 .Σταμάτα (Stop), 2.Χαλάρωσε (Drop), 3.Ανάπνευσε (Breathe)

1. Σταμάτα (Stop)

Σταματάμε (Stop) και δεν αντιδράμε πάντα παρορμητικά.

2. Χαλάρωσε (Drop)

Χαλαρώνουμε (Drop) την ένταση, τους τόνους. Στη διάρκεια πανικού δεν προσπαθούμε να λύσουμε καταστάσεις, χαλαρώνουμε μέχρι να νιώσουμε καλύτερα να αντιμετωπίσουμε την πρόκληση.

3. Ανάπνευσε (Breathe)

Αναπνέουμε (Breathe) και θυμίζουμε στον εαυτό μας: Δεν είναι επείγον, αν μείνουμε ήρεμοι θα βρούμε πολύ καλύτερη λύση.

80eb69cacfc55a3127b03700031acfe7

“Κλειδιά” αντιμετώπισης της κρίσης:

Πώς τελικά μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά στην κρίση ?
1. Με το να συνδεθούμε μαζί τους συναισθηματικά και πρακτικά με λόγια και πράξεις (π.χ. με ένα καλό λόγο ψυχολογικής τόνωσης ή μια αγκαλιά).

2. Με το να βάζουμε όρια με εν-συναίσθηση (Empathic Limits).
Να αφήσουμε το παιδί να εκφραστεί και να μιλήσει για τα συναισθήματά του ( για το θυμό , άγχος κ.λπ.) και όχι να τα «καταπίνει και καταπιέζει». Ο σωστός «διαχειριστικός» τρόπος είναι:
Το «Εγώ μήνυμα, I-message,» ( «Thomas Gordon Technique – Parent Effectiveness Training, P.E.T.» ) λέγοντας : « Ξέρω ότι το γεγονός σου προκάλεσε άγχος/θυμό ή αρνητικά συναισθήματα. Είναι φυσιολογικό να νιώθεις έτσι, κι εγώ έχω νιώσει έτσι σε ανάλογη περίπτωση…….. Εξέφρασέ τα. Σε ακούω, είμαι εδώ για σένα……. Θα βρούμε μαζί μια λύση»!

«Ενεργειακή Ακρόαση- Active Listening», («Thomas Gordon Technique – Parent Effectiveness Training P.E.T.»).

3. Αν εμείς χρησιμοποιούμε το «Εγώ Μήνυμα» και την «Ενεργειακή Ακρόαση» θα διδάξουμε τα παιδιά με το δικό μας παράδειγμα ζωής και πράξης:
Να παραμένουν ήρεμα
Να ζητούν βοήθεια στα δύσκολα
Να εκφράζουν τα συναισθήματά τους
Να κοντρολάρουν τον εαυτό τους αντί να ξεσπούν
Να διαχειρίζονται πιο έξυπνα την ενέργεια και τα μπλοκαρισμένα τους συναισθήματα.

4. Χρειάζεται Συνεχής Πρακτική ! (Practice, Practice, Practice )

Συμπερασματικά κατανοούμε ότι είναι αρκετά δύσκολο να κρατάμε τη ψυχραιμία μας στον πανικό και να δίνουμε το καλό παράδειγμα. Έτσι όμως, διδάσκουμε στα παιδιά μας τα πιο ουσιαστικά μαθήματα ζωής:
Πώς να αντιστέκονται στον ανεξέλεγκτο θυμό.
Πώς αντί να βάζουν μέσα τους και να καταπιέζουν συναισθήματα να τα διοχετεύουν ευεργετικά και να επαναφέρουν την ηρεμία και αυτοέλεγχο στη ζωή τους.

d9d82cedf07cd25615a747fad976c154

Με τον τρόπο αυτό τα βοηθάμε να επαναπρογραμματίζουν το μυαλό τους («Rewire their Brain”) για ηρεμία, ισορροπία, θετική οπτική στις καταστάσεις.
Τα διδάσκουμε το καλό παράδειγμα για να κτίσουν ένα Ήρεμο Μυαλό και Νευρικό Σύστημα από την αρχή με Συναισθηματική Ηρεμία και Ευφυΐα, ώστε να κτίσουν ένα πιο χαρούμενο μέλλον!

Τζίνα Γ. Θανοπούλου

Ed.M, MA Harvard University, Συμβουλευτική Παιδιών, Εφήβων, Ενηλίκων Ζευγαριών, Οικογενείας, Συμβουλευτική Εικόνας Σώματος, Διατροφικές Διαταραχές, Επαγγελματικός Προσανατολισμός.

Επικοινωνία:

ATHENS MEDICAL PARTNERS 210 6938241,mob 6945541188

ginagthanopoulou@gmail.com

ginacounseling.com

error: Content is protected !!