O Δημήτρης Γέρος επανέρχεται μετά από 20 χρόνια, για να σχολιάσει την επικαιρότητα μέσα από τα έργα της ατομικής του έκθεσης!

11/01/2017 • ART

Εγκαινιάζεται την Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017, στις 8.00 μ.μ., στην Γκαλερί Σκουφά, η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Δημήτρη Γέρου, ο οποίος επανέρχεται μετά από 20 χρόνια στην Αθήνα, με ολοκαίνουρια έργα του. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 18 Φεβρουαρίου, ενώ στη συνέχεια θα παρουσιαστεί στη Θεσσαλονίκη, τη Λευκωσία και τη Νέα Υόρκη.
Πρόκειται για μονόχρωμα έργα σε καμβά, κυρίως μαύρα και κάποια κόκκινα που θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως συνέχεια των ασπρόμαυρων σιλουετών των μέσων του 18ου αι., αλλά και των ελληνικών μελανόμορφων αγγείων του 7ου αι. π.Χ.

Λευκές Νύχτες, ακρυλικό σε καμβά 35χ50

Λευκές Νύχτες, ακρυλικό σε καμβά 35χ50

Όλα τα έργα δημιουργήθηκαν μέσα στο 2016 και, εκτός από μερικά σύμβολα της ζωγραφικής του που συναντάμε και σε αυτή τη δουλειά, όπως το ανθρωπάκι που τρέχει, τα σύννεφα, τον ορίζοντα κ.α., δεν έχουν μεγάλη σχέση με τους λαμπερούς, πολύχρωμους πίνακες, για τους οποίους μας είναι περισσότερο γνωστός. Εξάλλου, η ίδια η θεματολογία του έχει αλλάξει πολύ, παρ’ όλο που εξακολουθεί να διατηρεί αμείωτο τον προβληματισμό του για το περιβάλλον και τα σχετικά με αυτό ανθρώπινα δημιουργήματα.
Τα περισσότερα από τα νέα του έργα είναι επηρεασμένα από τα πρόσφατα θλιβερά πολιτικά γεγονότα και το μεταναστευτικό ζήτημα, το οποίο έχει βιώσει από πολύ κοντά, αφού περνάει μεγάλα χρονικά διαστήματα στη Μυτιλήνη. Έτσι, θα δούμε, μεταξύ άλλων, καλοζωγραφισμένες φιγούρες πιθήκων με ανθρώπινο πρόσωπο, ως νέα «Πολιτικά Ζώα», μετανάστες να παλεύουν με τα κύματα, ενώ ένας γυμνός άγγελος έρχεται από τον ουρανό, κρατώντας το σωσίβιο που θα μπορούσε να μοιάζει άλλοτε με στεφάνι επιβράβευσης των αγώνων τους και άλλοτε με νεκρικό του πνιγμού τους, ή να απειλούνται από γιγάντια κοράκια και αετούς, με τους οποίους ο Καλλιτέχνης υπονοεί τους βάρβαρους Τούρκους διακινητές, αλλά και τον κινέζο ακτιβιστή-εικαστικό Ai Wei Wei που βιντεοσκοπεί τους ταλαίπωρους Ανατολίτες, την ώρα που πορεύονται προς το άγνωστο.

Κινέζος καλλιτέχνης, ακτιβιστής, ακρυλικό σε καμβά 70χ100

Κινέζος καλλιτέχνης, ακτιβιστής, ακρυλικό σε καμβά 70χ100

Ας σημειωθεί πως δεν είναι η πρώτη φορά που ο Δημήτρης Γέρος χρησιμοποιεί τη δουλειά του για να σχολιάσει θέματα της επικαιρότητας. Το 1969, πρώτα στο Ινστιτούτο Γκαίτε της Θεσσαλονίκης και εν συνεχεία στη Νέα Γκαλερί της Αθήνας, παρουσίασε, διακινδυνεύοντας την ελευθερία του, έργα μεγάλων διαστάσεων, πάλι μαύρα, πολλά από τα οποία ήταν καλυμμένα με συρματοπλέγματα που μέσα τους αναβόσβηνε ένα κόκκινο φως, διαμαρτυρόμενος κατά της στρατιωτικής χούντας. Το 1993, επίσης, είχε εκθέσει σειρά έργων στην γκαλερί Σκουφά, με τίτλο Λεκέδες και με το μαύρο χρώμα να κυριαρχεί ξανά, ως καταγγελία στον σκοταδισμό και την παραπληροφόρηση του ημερήσιου Τύπου.
Η προηγούμενη έκθεση του Δημήτρη Γέρου στην Αθήνα είχε πραγματοποιηθεί, πριν από 20 χρόνια, το 1997, στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών.
Η Αθηνά Σχινά γράφει, μεταξύ άλλων, για τα έργα της έκθεσης:
«Σε αυτή του την ομάδα έργων, ο ζωγράφος σκιαμαχεί με διλήμματα της ζωής. Είναι περισσότερο λιτός και δραματικά καυστικός, πιο αινιγματικά περιεκτικός και υπαινικτικά πυκνός. Η αφηγηματικότητα της πλοκής δεν χάνει, λόγω ενός υφέρποντος, αλλά ελεγχόμενου συναισθηματισμού, τους στόχους της, καθώς ενδυναμώνει τα ποικίλα επίπεδα των σημασιών της. Ο Δημήτρης Γέρος με κριτική και αυτοσαρκαστική, με αναθεωρητική και στοχαστική διάθεση, με στωικότητα και κλαυσίγελο, με ερωτισμό κι αποκαθήλωση των συμβάσεων, χωρίς να λείπει το χιούμορ κι ο πόνος, υποβάλλει στον θεατή ένα ιδιαίτερο κάθε φορά κλίμα, το οποίο τον κάνει να αποκωδικοποιεί αμεσότερα την παρασημαντική των θεμάτων που οπτικά εκείνος διαβάζει και μουσικά σχεδόν αισθάνεται. Τα συγκεκριμένα θέματα, μέσα από το άρωμα και την νοσταλγία του «χαμένου παραδείσου», παριστάνουν, αλλά και την ίδια στιγμή παραπέμπουν σε ευρύτερες εκτάσεις του νου και της φαντασίας. Και είναι σίγουρο, πως αυτές οι ανέσπερες και φωταυγείς εκτάσεις, μεταφέρουν το βλέμμα στις λευκές και ανομολόγητές τους αλήθειες, τις ακατάγραφες, που τις διαισθανόμαστε να υπάρχουν, πέρα και πολύ μακρύτερα από την ασπρόμαυρη, εικαστική τους οθόνη».

Αρνητική Σιλουέτα, ακρυλικό και ακουαρέλλα σε χαρτί 70χ50

Αρνητική Σιλουέτα, ακρυλικό και ακουαρέλλα σε χαρτί 70χ50

Εγκαίνια: Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2017, 8.00 μ.μ.
Διάρκεια έκθεσης: 26 Ιανουαρίου – 18 Φεβρουαρίου 2017

ΓΚΑΛΕΡΙ ΣΚΟΥΦΑ, Σκουφά 4, Κολωνάκι, 10673
Ώρες λειτουργίας: Δευτ-Τετ-Σαβ 10:00-15:30, Τρ-Πεμ-Παρ: 10:00-15:30 & 17:30-21:00

It’s good to know:
assets_LARGE_t_175762_54042137Ο Δημήτρης Γέρος έχει πραγματοποιήσει 58 ατομικές εκθέσεις των έργων του στην Ελλάδα και το εξωτερικό : Κολωνία, Ντίσσελντορφ, Κάσσελ, Στρασβούργο, Μίσιγκαν (Kelsey Museum of Art) Νέα Υόρκη, Οξφόρδη (Oxford University), Ντάρμσταντ, Λευκωσία, Ινδιάνα-ΗΠΑ (National Gallery), Χαϊδελβέργη, Μπόχουμ ( Museum Bochum ), Βarranquilla-Colombia (Museo de Arte Moderno de Barranquilla) Βερολίνο, Μιλάνο, Mεξικό, Βούπερταλ, Μάνχαϊμ, κ.α. Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές και διεθνείς εκθέσεις (Μπιεννάλε και Τριεννάλε) στα περισσότερα μέρη του κόσμου.
Οι τελευταίες του ατομικές εκθέσεις έγιναn στο Museo de Arte Moderno de Barranquilla της Κολομβίας, στην Throckmorton  Fine Art  της Νέας Υόρκης, και στην Pablo Goebel Fine Art της πόλεως τους Μεξικού. Επίσης, πρόσφατα, κυκλοφόρησαν διεθνώς, από ξένους εκδότες,  τα βιβλία του Shades of Love,  Photographing Gabriel Garcia Marquez, με φωτογραφίες  που έκανε κατά τις συναντήσεις του με τον συγγραφέα Gabriel Garcia Marquez  και Another Narcissus  με τη συνεργασία του Edward Albee.
Έκανε τα σκηνικά και κοστούμια σε θεατρικά έργα και κινηματογραφικές παραγωγές και εικονογράφησε πολλά βιβλία.
Σχεδίασε μετάλλια με διάφορα θέματα και έκανε για τον οίκο Βουράκη γλυπτά από ασήμι με θέμα τον «Ζωδιακό Κύκλο».
Η UNICEF κυκλοφόρησε, παγκοσμίως, έργα του σε κάρτες και χαρακτικά του έχουν κυκλοφορήσει από εκδότες της Ευρώπης και της Αμερικής.
Από τις εκδόσεις Καστανιώτη κυκλοφόρησε το 1976 την ποιητική συλλογή «Αστραφτερή Μπανιέρα». Σχετικά με την δουλειά του έχουν κυκλοφορήσει τα παρακάτω βιβλία D.Yeros, με κείμενο του Γιάννη Πατίλη, εκδόσεις Φόρκυς- 1984, Dimitris Yeros, με κείμενα των Peter Spielman, Heribert Becker και Ι. Ρόζενταλ-Καμαρινέα, έκδοση του Μουσείο Μπόχουμ-1986 με την ευκαιρία της εκεί αναδρομικής εκθέσεως των έργων του, D.Yeros, με κείμενο του Χρύσανθου Χρήστου, εκδόσεις Συνέχεια-1997, Θεωρεία Γυμνού, με κείμενο του Peter Weiermair, εκδόσεις Πλανόδιον-1998, Περιοράσεις, με κείμενα των Michel Deon και Pierre Devin, εκδόσεις Phyllo-1999, For a definition of the Nude, με κείμενο του Peter Weiermair, εκδόσεις Phyllo-2000, D.Yeros, με κείμενο του John Wood, έκδοση Δήμου Ερμούπολης 2001, D. Yeros-S.Caravouzis, Ιδρυμα Κυδωνιέως, Άνδρος 2008, με κείμενο Αθηνάς Σχινά, Shades of Love, με πρόλογο του Edward Albee και εισαγωγή του John Wood, Ιnsight Editions, San Francisco, 2010. Η American Library Association ξεχώρισε το βιβλίο ως ένα από τα δέκα καλύτερα του 2011. Dimitris Yeros: Photographing Gabriel Gárcia Márquez, εκδόσεις Kerber PhotoArt, 2015, Edward Albee-Dimitris Yeros: Another Narcissus, εκδόσεις Phyllo 2016.
Έργα του βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό; Tate Britain, International Center of Photography-New York, Maison Europeenne de La Photographie-Paris, National Portrait Gallery-London, The British Museum-London, Museum Bochum-Germany, Tama Art Museum- Tokyo-Japan, The Montreal Museum of Fine Arts-Canada, Εθνική Πινακοθήκη Ελλάδος, Museum of International Contemporary Graphic Art-Norway, Musee d’ Art Contemporain of Chamalieres, Museo de Arte Moderno de Barranquilla-Colombia, New Hampshire Institute of Art- Boston, και αλλού.
Συνεργάζεται με την Throckmorton Fine Arts της Νέας Υόρκης, την Holden Lunts gallery του Πάλμ Μπίτς , την P.G. Fine Art του Μεξικού και την Γκαλερί Σκουφά της Αθήνας.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons