Οι “μεταΘεοί” του Αλέξανρου Γεωργίου στο Μουσείο Μπενάκη

ok Kolkatain Water

10/11/2016 • ART

«Και σκέφτηκα εσένα, όπως πάντα, και ένιωσα ότι μπορούσα να περάσω τέσσερις ημέρες σε ένα παγκάκι μαζί σου και πάλι δεν θα ήταν αρκετός ο χρόνος για να ακούσω όλες τις ιστορίες που έχεις να πεις – θέλω κυριολεκτικά να ξέρω τα πάντα που έχεις ποτέ δει και τι αισθανόσουν ενώ τα έβλεπες. Και θα είμαι πολύ καλύτερα όλη μου τη ζωή αν γνωρίζω αυτά τα πράγματα».  Lena Dunham στον Jack Antonoff – Σκεφτόμαστε Μόνοι (Miranda July, Email Project, 2013)

Το Μουσείο Μπενάκη εγκαινιάζει στους χώρους του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, σήμερα Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2016 και ώρα 20:00, την έκθεση «Αλέξανδρος Γεωργίου: μεταΘεοί». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12 Μαρτίου 2017.

Raj Kumar on my desk

Raj Kumar on my desk

Τα τελευταία χρόνια το καλλιτεχνικό έργο του Αλέξανδρου Γεωργίου είναι απόλυτα συνδεδεμένο με το ταξίδι, την περιήγηση, την περιπλάνηση και την παρατήρηση αποτελώντας για τον ίδιο αστείρευτη πηγή έμπνευσης για ένα έργο – πλούσιο και ευφάνταστο – τόσο εικαστικό όσο και λογοτεχνικό καθώς συνίσταται στη δημιουργία εικόνων και τη συγγραφή κειμένων.

Ο Γεωργίου βιώνει το ταξίδι με ένα μοναδικό και πολύ προσωπικό τρόπο αφιερώνοντας τον εαυτό του στον τόπο που επισκέπτεται, αφήνοντας τον τόπο να τον απορροφήσει εντελώς. Ταξιδεύει με τα φτηνότερα μέσα, συνήθως λεωφορεία ή τρένα, μένει στα οικονομικότερα δυνατό δωμάτια, περπατάει πολύ και γίνεται στην κυριολεξία ένα με τον τόπο και τους ανθρώπους του. Τα ταξίδια του καλλιτέχνη δεν είναι σύντομα, τους αφιερώνει ουσιαστικό χρόνο, έτσι το έργο του είναι αποτέλεσμα αποκόμισης εμπειριών: γνωρίζει πολλούς και διαφορετικούς ανθρώπους, βλέπει, μελετάει, ακούει, μιλάει, μυρίζει, διαβάζει, δοκιμάζει, ακουμπάει – αφουγκράζεται και βιώνει με όλες του τις αισθήσεις το περιβάλλον που βρίσκεται, αποκτώντας πολύτιμες γνώσεις που μεταπλάθονται σε έναν τόσο πλούσιο και εύφορο ψυχικό και καλλιτεχνικό κόσμο – άλλοτε ευαίσθητο και τρυφερό, άλλοτε αυθόρμητο και εξομολογητικό, άλλοτε σκληρό και ειλικρινή που δύσκολα αφήνει τον θεατή ασυγκίνητο ή αδιάφορο.

Jungle Resort on my Desk

Jungle Resort on my Desk

Σε αυτές τις διαδρομές και τις αναζητήσεις ο Αλέξανδρος Γεωργίου δεν είναι μόνος, μαζί του «συνταξιδεύουν» αρκετοί συλλέκτες και φίλοι του οι οποίοι υποστηρίζουν το έργο του και λαμβάνουν καθημερινά μέσω ταχυδρομείου, το υλικό που μαζεύει και δημιουργεί καθοδόν: χειροποίητες κάρτες, φωτογραφίες πάνω στις οποίες επεμβαίνει ο ίδιος, επιζωγραφισμένες ασπρόμαυρες φωτοτυπίες, CD με μουσική, DVD με ταινίες ή αυτοσχέδια βιντεάκια, βιβλία, μικροαντικείμενα, κοσμήματα, ποιήματα, σουβενίρ – χωρίς ποτέ να κρατάει αντίγραφα για τον εαυτό του.

Το υλικό αυτό συνοδεύεται από συναρπαστικά κείμενα γεμάτα από τις προσωπικές του περιπέτειες, την καθημερινότητα του, σκέψεις και συναισθήματα, κάνοντας τους παραλήπτες να τον ακολουθούν πνευματικά στο ταξίδι του σε πραγματικό χρόνο.
Ο Γεωργίου σαν παρατηρητής, τολμηρός και πάντα αφοπλιστικά ειλικρινής, περιγράφει κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές συνθήκες, ήθη και έθιμα, θρησκευτικές παραδόσεις αιώνων και πως λειτουργούν μέσα στον σύγχρονο τρόπο ζωής ή σαν ένας σύγχρονος παραμυθάς διηγείται ιστορίες με πραγματικά πρόσωπα, Ινδουιστικές θεότητες και επικούς ήρωες από τη Μαχαμπαράτα και τη Ραμαγιάνα – παραθέτοντας αποσπάσματα από τα αγαπημένα του λογοτεχνικά κείμενα, ποιήματα, ιστορικά και ιερά κείμενα.
Άλλοτε με ειρωνική διάθεση, χιούμορ ή αγωνία αναφέρεται στις καταλυτικές επιδράσεις της Δύσης και παρατηρεί με αγάπη και ενδιαφέρον τους πάντες και τα πάντα που κινούνται ασταμάτητα γύρω του.

Chair

Chair

Ο Αλέξανδρος Γεωργίου μέσα από τη δική του εικαστική ματιά μας καλεί να παρατηρήσουμε αυτό που παρατηρεί και εμπνέει τον ίδιο: το παραπεταμένο, το εφήμερο, το μοναχικό – μικρές στιγμιαίες λεπτομέρειες ανάμεσα στην καθημερινότητα και τη ζωή, που αφήνουμε να προσπεράσουν.

Στην έκθεση με τίτλο «μεταΘεοί» στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης θα παρουσιαστεί το έργο από τα δύο τελευταία προσκηνυματικά ταξίδια του Αλέξανδρου Γεωργίου στην Ινδία. Το Chardham ξεκίνησε τον Απρίλιο και ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 2014 και το Maha Shakti Peetha ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2015 και ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2016.

Το Chardham ήταν ένα μακρύ ταξίδι, στο οποίο ταξίδεψε με την τοπική συγκοινωνία, με λεωφορεία και τρένα. Ταξίδι δύσκολο και επίπονο για το σώμα αλλά με μοναδικές στιγμές για το πνεύμα. Ήταν ένα προσκύνημα στις τέσσερις γωνιές της Ινδίας – στους τέσσερις ναούς που αντιπροσωπεύουν τα σημεία του ορίζοντα και είναι αφιερωμένοι στον θεό Βισνού. Kάθε ένας από αυτούς αντιπροσωπεύει μια διαφορετική εποχή της ανθρωπότητας, μια διαφορετική «Yuga». Οι τέσσερις ναοί συνδέονται σε ένα ενιαίο προσκύνημα ζωής που ξεκίνησε τον 8ο αιώνα μ.Χ. και συνεχίζει μέχρι σήμερα.

Ο καλλιτέχνης επιστρέφει στην Ινδία τον Νοέμβριο του 2015 για το Maha Shakti Peetha (Προσκύνημα στη Μεγάλη Θεά), ένα προσκύνημα στους 18 σημαντικότερους ναούς – από τους 51- που είναι αφιερωμένοι στη θεά Sati. Ο Γεωργίου ακολούθησε το Maha Shakti Peetha σε διάστημα έξι μηνών και δημιούργησε έργα εμπνευσμένα από τους ναούς και την πραγματικότητα και την δυναμική της καθημερινής ζωής γύρω τους.

Excavated bone of Nandi

Excavated bone of Nandi

Ο τίτλος της έκθεσης «μεταΘεοί» επιλέχτηκε γιατί οι θεοί που ο Αλέξανδρος Γεωργίου επισκέφθηκε και προσκύνησε στην Ινδία παραμένουν ζωντανοί και σύγχρονοι. Κινούνται στο τώρα και ταυτόχρονα στέκονται αιώνιοι.
Παρόλη την άγνοια του δυτικού κόσμου που δεν τους γνωρίζει καθόλου και παρόλο που ακόμα και οι ίδιοι οι δυτικότροπα μορφωμένοι Ινδοί δεν τους γνωρίζουν πλέον, οι θεοί αυτοί υπήρχαν πάντα και θα υπάρχουν για πάντα.

Επιμέλεια έκθεσης: Ελίζα Γερολυμάτου, Ιστορικός Τέχνης

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Show Buttons
Hide Buttons