ΑΥΤΟΠΤΗΣ ΜΑΡΤΥΡΑΣ

Φούγκα VΙ: Ένα σιωπηλό αστικό τοπίο…

Ένα σιωπηλό αστικό τοπίο, η “Φούγκα VI” του Κώστα Παπανικολάου, είναι ο επίλογος του επετειακού εκθεσιακού καλοκαιριού της Γκαλερί CITRONNE, στον Πόρο.
Το πρόσφατο αυτό έργο εκτείνεται σε δεκαέξι μέτρα μήκος και αναλύεται σε ισάριθμες επιμέρους σκηνές, στιγμές και τοπία από την καθημερινότητα του καλλιτέχνη. Πρόκειται για ένα είδος εικαστικής αφήγησης όπου καταγράφονται, αναλύονται και συντίθενται θραύσματα του αστικού βίου.

03b-panel10Όπως αναφέρει ο καθηγητής Ευγένιος Ματθιόπουλος στο κείμενο του καταλόγου της έκθεσης, ο Παπανικολάου απεικονίζει, «την κοινωνική πραγματικότητα μέσα από τη δική του φαινομενικά ιμπρεσιονιστική διάθεση. Παρατηρεί, καταγράφει, δεν σχολιάζει, ωστόσο δείχνει και υπόρρητα επισημαίνει. Κάτω από τον ηθογραφικό ρεαλισμό του, πίσω από το απαθές υπομειδιάζον βλέμμα που αρκείται μόνο να βλέπει, που δηλώνει ανεύθυνο για το ότι έτσι συμβαίνουν τα πράγματα εδώ στη μεγάλη πολιτεία, ότι έτσι είναι οι άνθρωποι στο άστυ, έτσι αμίλητοι βαδίζουν, έτσι απαθείς διασταυρώνουν τα βήματά τους, έτσι αδιάφοροι προσπερνούν, δίχως να συνομιλούν, δίχως κανείς να κοιτάζει τον άλλο, ο καθένας χωμένος στις δουλειές του, χαμένος στις σκέψεις του, έκαστος στη χίμαιρα του.»

03c-panel11Στο εκτιθέμενο έργο, όπως και σε προγενέστερα έργα του Παπανικολάου, κεντρικό προβεβλημένο στοιχείο της σύνθεσης αποτελούν οι κορμοί των δέντρων. Λειτουργούν μέσα από ποικίλες οπτικές: ως πομποί μνήμης, αποτυπώματα ζωής, μνημεία καθημερινότητας· ως στοιχεία διαχωριστικά στο συντεθειμένο εικαστικό τοπίο· ως μέσον αποστασιοποιητικό του καλλιτεχνήματος από τον θεατή· ως φράχτης-κιγκλίδωμα διά του οποίου ο θεατής παρακολουθεί την πλοκή του έργου. Τα δέντρα-κορμοί επαναλαμβάνονται με ένα ρυθμό σχεδόν μουσικό, σαν επωδός, κλείνοντας και ανοίγοντας το εκάστοτε επιμέρους θέμα της σύνθεσης.
Παρ’όλη την παρουσία και την κίνηση των προσώπων, στον πίνακα κυριαρχεί μια εκκωφαντική σιωπή, παρούσα σε όλα τα έργα του Παπανικολάου, η οποία μεταδίδεται και διαχέεται σχεδόν ανεπαισθήτως. Ο επισκέπτης της έκθεσης “ατενίζει”, παρατηρεί προσεκτικά την εκτυλισσόμενη δράση· ταυτοχρόνως, όμως, ταυτίζεται με τα δρώμενα. Βρίσκεται, δηλαδή, “εντός και εκτός” του τοπίου.
Οι θεατές και αθέατες πλευρές του αστικού βίου οροθετούνται εικαστικά μέσα στο μνημειακό αυτό έργο το οποίο σηματοδοτεί το τέλος του εφετινού καλοκαιριού και την είσοδο της Γκαλερί σε μια νέα περίοδο της λειτουργίας της.
Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ της Ιστορίας της Τέχνης
Κείμενο καταλόγου: Καθηγ. Ευγένιος Δ. Ματθιόπουλος, Πανεπιστήμιο Κρήτης, ΙΜΣ/ΙΤΕ

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 5 Σεπτεμβρίου έως τις 18 Οκτωβρίου και θα είναι ανοιχτή 7-10:30 μμ Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή.

untitled

Ένα σιωπηλό αστικό τοπίο, η “Φούγκα VI” του Κώστα Παπανικολάου, είναι ο επίλογος του επετειακού εκθεσιακού καλοκαιριού της Γκαλερί CITRONNE….Η Τατιάνα Σπινάρη – Πολλάλη, Δρ της Ιστορίας της Τέχνης – Διευθύντρια της Γκαλερί Citronne, μιλάει στο Fay’s Control  για το έργο του Παπανικολάου…

Κώστας Παπανικολάου

Κώστας Παπανικολάου

Η καταληκτική εκδήλωση της Γκαλερί CITRONNE με το έργο του Κώστα Παπανικολάου παραπέμπει παραστατικά και λειτουργικά στην πρόσφατη συνεργασία της με το Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου. Εκεί ο καλλιτέχνης τοποθετεί ολόσωμες φιγούρες, μισοκρυμμένες ανάμεσα στα εκθέματα του Μουσείου, δημιουργώντας και πάλι ένα σκηνικό “εντός και εκτός” στον χώρο και στον χρόνο.
Οι θεατές και αθέατες πλευρές του αστικού βίου οροθετούνται εικαστικά μέσα στο μνημειακό αυτό έργο το οποίο σηματοδοτεί το τέλος του εφετινού καλοκαιριού και την είσοδο της Γκαλερί σε μια νέα περίοδο της λειτουργίας της”.

 

error: Content is protected !!